مرکز آمار ایران از افزایش «شاخص فلاکت» در پاییز ۱۴۰۲ خبر داد

By | ۱۴۰۲-۱۲-۰۷

«شاخص فلاکت» در ایران در پاییز سال جاری با دو واحد افزایش نسبت به پاییز ۱۴۰۱ به ۵۲ واحد رسید. بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، شاخص فلاکت کل کشور که مجموع دو شاخص تورم و بیکاری است، در پایان پاییز سال گذشته نزدیک به ۵۰ واحد بود.

شاخص فلاکت ابزاری برای اندازه‌گیری سطح دشواری اقتصادی در جامعه است و از آن با نام شاخص سنجش سطح آشفتگی و ناراحتی در مردم نیز یاد می‌شود.

شاخص فلاکت در مناطق شهری در پاییز امسال، ۵۲.۳ واحد بود. این شاخص در مناطق روستایی اندکی کمتر و ۵۱.۷ واحد گزارش شده است.

تفاوت نرخ‌های مرتبط با بیکاری و تورم در مناطق شهری و روستایی باعث شده اعداد مرتبط با شاخص فلاکت نیز در این دو بخش متفاوت باشند.

بر اساس آمارهای رسمی تورم و بیکاری، شاخص فلاکت در پاییز امسال، در شش استان ایران به بالای ۶۰ واحد رسید.

آخرین گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی، رتبه نوزدهم را در میان کشورهای جهان از نظر بیشترین میزان شاخص فلاکت به خود اختصاص داد.

بالاترین شاخص فلاکت در مناطق شهری در پایان پاییز امسال در استان لرستان رقم خورد و در شهرهای این استان به بالاتر از ۶۴ واحد رسید.

به گزارش وب‎‌سایت اکو ایران، پس از لرستان، شهرهای استان‌های چهارمحال و بختیاری، یزد و سیستان و بلوچستان بالاترین سطح فلاکت را در پاییز امسال تجربه کردند.

پایین‌ترین سطح شاخص فلاکت در پاییز امسال نیز در شهرهای استان تهران به ثبت رسید. این شاخص در مناطق شهری استان تهران ۴۴.۵ واحد بود.

این گزارش نشان می‌دهد وضعیت فلاکت در مناطق شهری ۲۵ استان ایران نسبت به پاییز پارسال شدیدتر شده است.

به استناد داده‌های مرکز آمار ایران، شاخص فلاکت در ۸۱ واحد از مناطق شهری استان‌های ایران در پاییز امسال در مقایسه با فصل مشابه در سال گذشته وضعیت نامناسب‌تری داشته است.

بیشترین میزان رشد فلاکت طی این دوره به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، فارس و چهارمحال و بختیاری ثبت شده است.

با توجه به گزارش‌های مرکز آمار ایران، تغییرات شاخص فلاکت در ایران عمدتا تحت تاثیر تغییرات نرخ تورم است.

به گزارش اکو ایران، وضعیت فلاکت روستایی نیز در پایان پاییز امسال در روستاهای ۱۵ استان یعنی نیمی از استان‌های ایران بدتر از پاییز سال گذشته بوده است.

بررسی تغییرات شاخص فلاکت در مناطق روستایی ایران در یک سال اخیر نشان می‌دهد که این شاخص در روستاهای استان یزد بیش از روستاهای سایر استان‌های کشور بوده و در مقابل وضعیت فلاکت در روستاهای استان سمنان نسبت به مناطق روستایی دیگر استان‌های ایران بهتر بوده است.

شاخص فلاکت در روستاهای یزد در پایان پاییز ۱۴۰۲ برابر با ۶۱.۸ واحد بوده است. پس از یزد نیز روستاهای چهارمحال و بختیاری، کردستان و کرمانشاه در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

کمترین میزان فلاکت در پایان فصل پاییز در روستاهای استان سمنان برابر با ۴۵.۶ واحد بود. همچنین روستاهای تهران، مازندران و کرمان نیز فلاکت کمتری را نسبت به سایر استان‌ها تجربه کرده‌اند.

وب‌سایت اکو ایران پیشتر در گزارشی نوشته بود هرچه نرخ تورم بالاتر باشد یعنی قیمت‌ها با سرعت بیشتری رشد کرده، ثبات اقتصادی متزلزل شده و افراد در معیشت روزانه و برنامه‌ریزی برای آینده خود دچار مشکل می‌شوند.

از سوی دیگر هر چه نرخ بیکاری بیشتر باشد، افراد منبع درآمد کمتری دارند و از این ناحیه نیز دچار ناآرامی اقتصادی شدیدی می‌شوند.

افزایش شدید شاخص فلاکت در ایران در حالی است که چشم‌اندازی از بهبود وضعیت اقتصادی در سال آینده وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *