اسناد هک‌شده مجلس: آمادگی جمهوری اسلامی برای تحریم‌های بیشتر و تروریستی شناخته شدن سپاه

By | ۱۴۰۲-۱۲-۰۹

اسناد محرمانه هک شده مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهند تهران خود را برای فشار اقتصادی، تحریم‌های بیشتر و قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی کشورهای غربی آماده می‌کند.

یک سند با نام گزارش راهبری مدیریت رصد و پایش مجلس شورای اسلامی در ۱۱ آذر ۱۴۰۲ تهیه و در آن تاکید شده است: «اکنون دوباره بحث قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی مطرح است و آمریکا می‌کوشد اجماعی بین‌المللی و دست‌کم غربی را برای این اقدام ایجاد کند.»

این گزارش به گزاره‌های مختلف درباره جنگ میان اسرائیل و حماس پرداخته است.

در بخشی از این گزارش با عنوان «ساخت‌بندی منطقه بعد از جنگ غزه» آمده که هیچ رویکرد ثابتی درباره چشم‌انداز آتی وجود ندارد اما هم‌زمان به چهار گزاره احتمالی پایان جنگ با «وضعیت فعلی»، «پیروزی حماس»، «پیروزی اسرائیل» و «تداوم جنگ بدون پیروزی هیچ‌یک از طرفین» اشاره شده است.

بخش مهمی از این سند درباره راهبردهای آمریکا و اسرائیل پس از جنگ غزه است که تاکید دارد رویکرد این دو کشور نسبت به جمهوری اسلامی از مقابله با نیروهای نیابتی‌اش در منطقه، به مواجهه مستقیم با ایران تغییر خواهد کرد.

پیش‌ از این دولت جو بایدن در این زمینه قول پاسخ قاطعانه داد و صراحتا به جمهوری اسلامی هشدار داد که باید در قبال هر گونه محاسبات اشتباه یا عملیات نیروهای نیابتی‌اش در منطقه پاسخ‌گو باشد اما تا کنون از حمله مستقیم به ایران اجتناب کرده است.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون پیش‌تر گفته است ایران خواهان درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر نیست اما از گروه‌های شبه‌نظامی حمله‌کننده به نیروهای آمریکایی حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، پس از جنگ غزه، تمرکز راهبردی آمریکا و اسرائیل روی ایران و با به کارگیری «دکترین اختاپوس» خواهد بود. آمریکایی‌ها معتقدند که برای کنترل نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی، باید ضربات را مستقیما به خود ایران وارد کرد.

نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه هشت اسفند در گزارشی به نقل از مقام‌های ایرانی و آمریکایی خبر داد تهران برای اجتناب از شعله‌ور شدن جنگ علنی با واشینگتن، به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه که از آن‌ها حمایت می‌کند گفته است حملاتشان را به اهدافی مانند تاسیسات نظامی آمریکا کاهش دهند.

این رسانه نوشت در ابتدا این نگرانی وجود داشت که این تبادل خشونت باعث تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه شود اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند از زمان حملات تلافی‌جویانه این کشور در روز دوم فوریه (۱۳ بهمن) به دنبال کشته شدن سه سربازش در اردن، هیچ حمله‌ای از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق انجام نشده و تنها دو حمله کوچک در سوریه گزارش شده است.

پیش از آن مقام‌های پنتاگون طی چهار ماه دست‌کم ۱۷۰ حمله را علیه نیروهای آمریکایی ثبت کرده بودند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، کاهش نسبی خشونت‌ها بیان‌گر تصمیم‌های اتخاذ شده از سوی هر دو طرف است و نشان می‌دهد جمهوری اسلامی تا حد زیادی بر شبه‌نظامیان نفوذ دارد.

سند افشا شده مجلس شورای اسلامی در ادامه ارزیابی خود از مواجهه مستقیم آمریکا با ایران، برخورد نظامی را غیر‌متحمل خوانده و مجموعه‌ای از احتمالات غیر‌نظامی را در نظر گرفته است.

اعمال فشار اقتصادی با تمرکز بر اخلال در فروش نفت ایران، اعمال تحریم‌های اروپایی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، هدف قرار دادن منابع مالی خارجی، تشکیل ائتلاف بین‌المللی و تلاش برای قرار دادن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی، احتمالات مطرح شده در این گزارش هستند.

در یکی دیگر از اسناد هک شده مجلس شورای اسلامی، به راه‌های دور زدن تحریم‌ها اشاره شده است.

این سند نشان می‌دهد افراد دخیل در دور زدن تحریم‌ها می‌توانند هویت خود را تغییر دهند، اسناد خرید، نقل و انتقال و گمرک کالا را دستکاری کنند و با بهره‌مندی از مشوق‌های ارزی و بانکی، آسیب‌های وارده به خود را جبران کنند.

رویکرد آمریکا، اسرائیل و محور مقاومت به رویدادهای منطقه

بخشی دیگر از گزارش راهبری مدیریت رصد و پایش مجلس شورای اسلامی به رویکرد آمریکا، اسرائیل و محور موسوم به مقاومت در منطقه و فلسطین اختصاص یافته است.

این گزارش تاکید دارد آمریکا به دنبال ادامه روند عادی‌سازی در منطقه و پیگیری طرح دو دولتی در فلسطین است.

در مقابل، محور مقاومت بعد از جنگ غزه به دنبال طرح‌های ابتکاری سیاسی، بازیگری فعال حماس و ایجاد نظم نوین منطقه‌ایِ مقاومت محور است.

به گفته نویسندگان گزارش، محور مقاومت با طرح دو دولتی مخالف و قائل به برگزاری رفراندوم همگانی میان «فلسطینی‌های ساکن فلسطین» در این زمینه است. هم‌زمان محور مقاومت اقداماتی را پی می‌گیرد که طرح‌های سازش پیشنهادی آمریکا میان اسرائیل و فلسطینیان و گسترش عادی‌سازی روابط تل‌آویو با کشورهای عربی منطقه به نتیجه نرسند.

اواخر آذر ماه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، مخالفت تهران را با طرح «دو کشور، دو ملت» برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین اعلام کرده بود.

پیش از این و در آبان ماه، جمهوری اسلامی بیانیه سازمان همکاری اسلامی را به امضا رساند که در آن به صراحت از طرح «دو دولت، دو ملت» حمایت شده است.

گروه هکری «قیام تا سرنگونی» روز ۲۴ بهمن مسوولیت هک «خبرگزاری خانه ملت»، ارگان رسانه‌ای مجلس شورای اسلامی را بر عهده گرفت.

در پی این هک، بیش از ۶۰۰ سرور مجلس شورای اسلامی از دسترس خارج شد.

این گروه هکری در سال‌های اخیر بارها ارگان‌های حکومتی ایران را هک کرده است و در خرداد سال جاری، با هک سامانه‌ ریاست‌جمهوری در ایران، اسناد متعددی را از این نهاد افشا کرد.

برخی از این اسناد نشان‌دهنده فعالیت‌های سپاه پاسداران برای تجهیز بیشتر به منظور سرکوب اعتراض‌ها هستند.

علاوه بر گروه قیام تا سرنگونی، برخی گروه‌‌های هکری دیگر نیز در سال‌های اخیر عملیات‌های موفقی علیه زیر‌ساخت‌ها و سرور‌های نهادهای حاکمیتی در ایران داشته‌اند.

در تازه‌ترین نمونه، گروه هکری «عدالت علی» روز سه‌شنبه اول اسفند از هک قوه قضاییه و دسترسی به اطلاعات ۳ میلیون پرونده خبر داد.

این گروه ضمن اعلام خبر منتشر کردن این اسناد روی یک سایت، شماری از سندها را در کانال تلگرام خود قرار داد.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *