شورای همکاری خلیج فارس: ایران حقی در میدان گازی آرش ندارد

By | ۱۴۰۲-۱۲-۱۴

وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با انتشار بیانیه مشترکی بر «حق انحصاری» عربستان و کویت در میدان گازی «الدرّه» که ایران آن را میدان «آرش» می‌نامد، تأکید کرده و اعلام نمودند هیچ کشور ثالثی در ذخایر این میدان سهمی ندارد.

بر اساس این بیانیه که شامگاه روز یکشنبه ۱۳ اسفند منتشر شد، «تنها عربستان و کویت هستند که بصورت مشترک و انحصاری مالک ذخایر این میدان گازی هستند».

این شورا آذرماه امسال نیز بیانیه مشترک مشابهی منتشر کرده بود؛ موضوعی که با واکنش ایران مواجه شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه ۱۴ اسفند در واکنش به بیانیه مشترک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت: «طرح ادعاهای بی‌اساس هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد».

او همچنین بر لزوم تداوم «مذاکرات سازنده فنی و حقوقی» میان ایران و کویت تأکید کرد.

جمهوری اسلامی می‌گوید میدان گازی آرش در محدوده آب‌های بوشهر و سواحل شرقی عربستان سعودی و کویت قرار گرفته است.

ارزیابی‌ها حاکی از آن است که این میدان حدود ۵۷۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گازی و ۳۱۰ میلیون بشکه ذخایر میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک) دارد.

عربستان سعودی و کویت بارها ادعا کرده‌اند که میدان گازی مورد اشاره به‌طور انحصاری به آنها تعلق دارد، اما ایران در مقابل تأکید کرده که هیچ‌گونه تضییع حق خود در ارتباط با میدان آرش را «تحمل نخواهد کرد».

کویت با دعوت از شرکت بریتانیایی «شِل»، عملیات لرزه‌نگاری در این میدان انجام داده و بر اساس آن، اعلام کرده است که این میدان گازی بصورت کامل در آبهای کویت و عربستان قرار دارد.

مقامات جمهوری اسلامی نیز می‌گویند نتایج لرزه‌نگاری شرکت نفت «فلات قاره ایران» نشان می‌دهد ۴۰ درصد از ذخایر این میدان در آب‌های ایران قرار دارد.

این میدان گازی ۶۰ سال پیش کشف شد و ایران سه دهه پیش مذاکراتی نیمه‌تمام با کویت برای تعیین مرزهای دریایی انجام داد و از آن زمان این مذاکرات مسکوت مانده است.

کویت و عربستان طی چند سال گذشته بارها ایران را به ادامه مذاکرات مرزبندی دعوت کرده و کماکان می‌گویند این میدان بصورت کامل در آب‌های تحت حاکمیت آنها قرار دارد.

دو کشور عربی همچنین دو سال پیش تفاهم‌نامه توسعه این میدان بزرگ گازی را امضا کرده و معاون مدیرعامل کویت پترولیوم مهرماه امسال خبر داد که این میدان گازی تا سال ۲۰۲۹ به‌طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید. طبق برآوردها، پروژه توسعه این میدان نیاز به ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد.

وزیر نفت کویت نیز مردادماه اعلام کرده بود این کشور منتظر تعیین مرزبندی با ایران نخواهد ماند و حفاری در این میدان گازی را آغاز می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *