فهرستی از فعالان زن زندانی در ایران به مناسبت روز جهانی زن

By | ۱۴۰۲-۱۲-۱۸

خبرگزاری هرانا به مناسبت روز جهانی زن فهرستی جامع از نام فعالان زن زندانی ایران را منتشر کرد. کانون نویسندگان از به میدان آمدن “رزم‌آورانی تازه‌ با شیوه‌های نو” نوشت. نمایشگاه کارتون‌های نرگس محمدی در نروژ افتتاح شد.

خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشری ایران در آستانه روز جهانی زن اقدام به انتشار فهرستی از نام‌ها و داستان‌های زنانی کرد که برای “مبارزه برای حقوق خود و دفاع از ارزش‌های انسانی در زندان‌های ایران به سر می‌برند”.

هرانا می‌گوید، این فهرست نه تنها برای گرامیداشت شجاعت و ایستادگی این زنان منتشر شده، بلکه تلاشی “در راستای افزایش آگاهی جهانی درباره مبارزات مستمر برای حقوق زنان در ایران” است.

حکایت ‌آنان داستان تلاش و مبارزه زنانی است که “با وجود تمامی سختی‌ها و محرومیت‌ها، همچنان صدای اعتراض و مطالبه‌گری خود را بلند کرده‌اند.”

هرانا همچنین می‌گوید، به اشتراک‌گذاری این فهرست “فراتر از یک اطلاع‌رسانی، دعوتی است به همبستگی بین‌المللی” برای پشتیبانی و حمایت‌های لازم برای این زنان و خانواده‌های آنان.

آنچه در فهرست جلب توجه می‌کند این است که این زنان “از پس‌زمینه‌های متفاوتی آمده‌اند، اما همگی آنها عوامل مشترکی در مبارزه خود برای عدالت و برابری دارند” و این “تنوع نشان‌دهنده وسعت و عمق مبارزات زنان در سراسر ایران است”.

در فهرست هرانا نام، اتهامات، احکام، تاریخ تشکیل پرونده و محل زندان‌های این زنان آمده است، از اتهاماتی مانند “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی” تا “افساد فی‌الارض” و “جاسوسی”. مجازات‌ها نیز بسیار متفاوت است، از چندین سال زندان تا حبس ابد، و نامشخص بودن اتهام و در نتیجه سرگردانی در انتظار صدور حکم. پرونده‌ برخی از این زنان به سال‌ها قبل برمی‌گردد.

در میان اسامی، چهره‌هایی مطرح تا کم‌تر شناخته‌شده دیده می‌شود. از جمله زنانی که در فهرست از آن‌ها نام برده شده می‌توان به نرگس محمدی، زینب جلالیان، بهاره هدایت، ویدا ربانی، نیلوفر بیانی، سپیده قلیان، فاطمه سپهری، ناهید شیرپیشه، فائزه هاشمی، فریبا کمال‌آبادی، محبوبه رضایی و مهوش شهریاری اشاره کرد.

هرانا با انتشار این فهرست از همه افراد و جوامع در سراسر جهان دعوت کرده تا در کنار یکدیگر برای آزادی زنان زندانی مبارزه کنند.

“برگ تازه‌ای که توسط زنان ایران رقم خورد”

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی زن به پیشرفت‌ زنان در سراسر جهان برای دستیابی به حقوق خود و تلاش‌های متقابل واپس‌گرایان برای محروم کردن زنان از این حقوق اشاره کرده است.

کانون نویسندگان ایران به اشاره به جنبش زن زندگی آزادی  از “برگ تازه‌‌ای” سخن گفته که در تقویم تاریخ” این سال‌های ایران به همت زنان ورق خورده و “یک بار دیگر به جهانیان گوشزد کرده که عرصه‌ی مبارزه‌ برای دست‌یابی به زندگی و حقوق شایسته‌ انسانی پیوسته رزم‌آورانی تازه‌ می‌یابد که با شیوه‌های نو به میدان می‌آیند.”

بیانیه به پیشینه طولانی مبارزات زنان ایران نگاهی انداخته و آنچه در چند دهه اخیر و زیر سایه یک “حکومت مردسالار و دینی” بر زنان گذشته است.

جنبش “زن، زندگی، آزادی” به عنوان نقطه عطف مبارزات زنان ایران به گفته بیانیه،  “فریادی چنان فراگیرنده” بوده که “مردانی از پیر و جوان را به همراهی برانگیخته است”.

کانون نویسندگان ایران با بزرگداشت خاطره‌ “مهساها، نیکاها و آرمیتاها که جان عزیزشان در این راه فدا شد”، این روز را به زنان و مردان آزادی‌خواه ایران شادباش گفته است.

کارتون‌هایی که زندگی نرگس محمدی را به تصویر کشیده‌اند

به مناسبت هشتم مارس مراسمی نمایشگاهی در نروژ برگزار شد تا دانش‌آموزان را با زندگی نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح و مبارزات زنان ایران آشنا کند.

روز پنجشنبه ۱۷ اسفند (هفتم مارس) در مرکز نوبل صلح در اسلو نمایشگاهی از کارتون‌هایی که زندگی نرگس محمدی و مبارزات زنان ایران را روایت می‌کند افتتاح شد. این نمایشگاه بخشی از سلسله برنامه‌های آموزشی موسسه نوبل صلح برای دانش‌آموزان نروژ است.

بنا بر گزارش‌ها، سال گذشته هنگامی که خانم محمدی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل انتخاب شد، از نوجوانان نروژ خواسته شد تا زندگی و مبارزات او و زنان ایران را تصویر‌سازی کنند.

هم زمان با مراسم اهداء جایزه به سه نوجوان طراح، نمایشگاه کارتون‌های نرگس محمدی هم رونمایی شد. این کارتون‌ها توسط نورا داسنس، هنرمند نروژی طراحی و اجرا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *