قوه قضائیه: جمشید شارمهد و دولت آمریکا باید دو و نیم میلیارد دلار بدهند

By | ۱۴۰۲-۱۲-۲۱

دادگاه حقوقی دعاوی بین‌المللی تهران در جریان رسیدگی به شکایات صورت گرفته از جمشید شارمهد و گروه تندر، این شهروند دوتابعیتی و دولت آمریکا را به پرداخت دو میلیارد و ۴۷۸ میلیون دلار محکوم کرده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوهٔ قضائیه، روز دوشنبه، ۲۱ اسفندماه، اعلام کرد که این حکم بر اساس شکایت «۱۱۶ نفر» از کسانی که ادعا می‌شود خانوادهٔ کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان بمب‌گذاری در حسینیهٔ سیدالشهدا شیراز هستند، صادر شده است.

بنابر ادعای قوهٔ قضائیه جمهوری اسلامی، آقای شارمهد به عنوان «سرکرده» و دولت آمریکا به عنوان «حامی‌» گروه تندر به پرداخت این مبالغ محکوم شده‌اند.

جمشید شارمهد پیش از این به اتهام «افساد فی‌الارض» حکم اعدام دریافت کرده است. خبرگزاری میزان در مورد آن حکم و تأثیر احتمالی موضوع مبلغ درخواستی تازه از آمریکا بر آن پرونده توضیحی نداده است.

رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، این شهروند دوتابعیتی را به عنوان رئیس «گروه تندر»، رسانهٔ منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا، معرفی می‌کنند.

او در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به «فساد فی‌الارض» متهم شد و دو سال و نیم پس از ربوده شدن و انتقال به ایران در اسفند ۱۴۰۱ با حکم دادگاه انقلاب تهران به «اعدام» محکوم شد.

قوه قضائیه ایران در اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام کرد که حکم اعدام جمشید شارمهد از سوی دیوان عالی کشور تأیید شده است.

خبرگزاری میزان روز دوشنبه اعلام کرد که حکم پرداخت غرامت به جمشید شارمهد به شکل حضوری و در مورد سایر خواندگان (شاکیان) به صورت غیابی ابلاغ شده است.

این خبرگزاری مشخص نکرده که پرداخت چه مقدار از مبلغ یادشده بر عهدهٔ آقای شارمهد است.

این حکم ظرف مدت دو ماه قابل اعتراض و واخواهی است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۹، آقای شارمهد را به طراحی «عملیات انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز» در سال ۸۷ متهم کرد.

در انفجار ۲۴ فروردین سال ۸۷ در این حسینیه، ۱۴ تن کشته شدند.

خانوادهٔ آقای شارمهد این اتهام را «مضحک» دانسته‌ و آن را رد کرده‌‌‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۲۰ مرداد از وجود «آمریکایی‌های» دیگری که ممکن است هنوز در زندان‌های ایران باشند اظهار بی‌اطلاعی کرد. اشاره آقای بلینکن به شهروندان آمریکا بود، اما دارنده گرین‌کارت آمریکا شهروند به حساب نمی‌آید.

با استفاده از گزارش خبرگزاری میزان و گزارش‌های رادیو فردا؛ پ.م/پ.پ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *