برگزاری مراسم یادبود کشته‌شدگان اعتراضات ایران در آخرین پنجشنبه سال

By | ۱۴۰۲-۱۲-۲۵

با فرا رسیدن آخرین پنجشنبه سال در ایران، مردم و خانواده‌های ده‌ها تن از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر با حضور بر مزار آنان، یادشان را گرامی داشتند.

روز پنجشنبه ۲۴ اسفندماه، آخرین پنجشنبه سال ۱۴۰۲، شماری از مردم و خانواده کشته‌شدگان اعتراضات اخیر بر سر مزار آنان حاضر شده و انتشار ویدئو و تصاویر متعدد در شبکه‌های اجتماعی یادشان را گرامی داشتند .

در سنندج نیز خانواده جانباختگان ،با وجود جو امنیتی شدید بر سر مزار کشته‌شدگان اعتراضات « زن، زندگی ، آزادی» حاضر شدند.

تصاویر و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی از حضور بر سر مزار مهسا موگویی قهرمان تکواندو کشته شده در روز ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ در فولادشهر أصفهان، آیلارحقی پزشک کشته شده در ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱ در تبریز، محسن موسوی کشته شده در بازار تهران در ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ، ابوالفضل مهدی پور کشته شده در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ و ده‌ها جانباخته دیگر منتشر شده‌است .

مادر محمد جواد زاهدی از کشته شدگان اعتراضات اخیر نیز روز پنجشنبه با حضور بر سر مزار فرزندش در صفحه اینستاگرام خود نوشت که این روز سنگین‌تر و دردناک‌تر از سال قبل است .

ویدئویی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که پدر و مادر شاهو بهمنی از جانباختگان اعتراضات اخیر را بر سر مزار فرزندانشان نشان می‌دهد.

در ویدیویی مشابه نیز خانواده سینا نادری از کشته‌شدگان کرمانشاه ، سفره هفت‌سین را بر سر مزار او چیده‌اند.

کاملیا سجادیان مادر محمد حسن ترکمان نیز با حضور بر سر مزار فرزندش و با یادآوری سیدمحمدحسینی که در اعتراضات اخیر اعدام شد، در صفحه اینستاگرامش نوشت :«در آخرین پنج شنبه ی سال و در واپسین روزهای سال هزار و چهارصد و دو ، یادی کنیم از عزیزان غریبی که چشم براه عزیزان و مردم نوع دوستشان هستند، عزیزانی که امروز در بند هستند و قلبشان نزد فرزندان خفته در خاک است ، امروز چشم ها و قلب های منتظر و غم دیده را با شاخه گلی و حضور در کنار مزارشان ، منور کنید.»

در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱، به گفته سازمان‌های حقوق بشری، حدود ۵۰۰ معترض به دست نیروهای امنیتی کشته شدند و قوه قضاییه نیز چند معترض دیگر را اعدام کرد.

جمهوری اسلامی همچنین با فشار علیه خانواده‌های کشته‌شدگان تلاش کرده‌است تا مانع برگزاری مراسم و بزرگداشت برای این جانباختنگان شود . افزایش این فشارها موجب اعتراض سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *