«۴۰ عضو» هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران «طی دو سال کنار گذاشته شدند»

By | ۱۴۰۳-۰۱-۰۶

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید که حدود ۴۰ نفر از اعضای هیئت علمی این دانشگاه طی دو سال گذشته اخراج یا بازنشسته شده‌اند.

رضا ملک‌زاده روز دوشنبه ششم فروردین به سایت خبری «جماران» گفت که این ۴۰ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در دو سال گذشته اخراج یا بازنشسته شده‌اند، به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ و همه آنها رأی به بازگشت به دانشگاه گرفته‌اند.

پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، به‌ویژه پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ موج گسترده‌ای از اخراج، تعلیق و بازنشستگی اجباری استادان در بسیاری از دانشگاه‌های کشور رخ داده است.

آمار دقیق استادانی که از دانشگاه‌ها کنار گذاشته شده‌اند مشخص نیست اما از برآورد آمارهای پراکنده می‌توان تعداد آن‌ها را ده‌ها نفر دانست.

با وجود این که مقام‌های دانشگاهی کنار گذاشتن استادان به دلیل انگیزه‌های سیاسی را رد کرده‌اند، اما بسیاری از استادان اعلام کرده‌اند که اخراج آن‌ها به دلایل سیاسی و در راستای «پاک‌سازی دانشگاه‌ها»صورت گرفته است.

در همین رابطه رضا ملک‌زاده،‌عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، که خود نیز به اجبار بازنشسته شده است درباره پیامدهای کنار گذاشتن استادان باتجربه هشدار داد و از آن با عنوان «فاجعه‌» ای نام برد که موجب «ناامیدی جوانان» می‌شود.

آقای ملک‌زاده در ادامه با اشاره به کاهش ۲۰۰ پله‌ای رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در دو سال گذشته، این وضعیت در دانشگاه را از جمله نشانه‌های «نابه‌سامانی در اکثر امور کشور» عنوان کرد و گفت: «تیم مدیریتی جدید جوّی در دانشگاه ایجاد کرده که علاقه، کار کردن و دلسوزی را کاهش داده و یک جوّ ناامیدی در دانشگاه به وجود آورده است.»

او با اشاره به موج گسترده مهاجرت پزشکان در چند سال اخیر دلیل اصلی آن را «ناامیدی» عنوان کرد و گفت: «سرمایه اصلی یک مملکت نفت و منابع نیست و آدم‌ها هستند.»

محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، پیشتر «خالی شدن کشور از پزشک» را بحرانی «جدی» خوانده و در مورد آیندهٔ حوزه سلامت ایران هشدار داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *