زمزمه تمایل جمهوری اسلامی به ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای؛ واشینگتن: «درباره راه‌های ارتباط اظهارنظر نمی‌کنیم»

By | ۱۴۰۳-۰۲-۰۶

روزنامه شرق روز یکشنبه، دوم اردیبهشت، گزارش داده بود، امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نیویورک مذاکراتی را با مقامات آمریکایی دنبال می‌کند که علاوه بر موضوع غزه، مساله هسته‌ای را نیز شامل می‌شود

درحالی که ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید درباره «راه‌های ارتباط با جمهوری اسلامی» اظهار نظر نمی‌کند، و «مذاکرات مستقیم در زمینه برجام با جمهوری اسلامی در نیویورک یا جاهای دیگر» را تکذیب کرده است، روزنامه کویتی الجریده، به نقل از منابعی در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی از ارسال نامه‌ای از آمریکا به تهران خبر داده است.

به گفته این منبع آگاه که نام او اعلام نشده است، در این نامه پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای پس از دستیابی به توافق‌های امنیتی به جمهوری اسلامی ارایه شده است.

این منبع می‌گوید، در این نامه به ایران پیشنهاد شده که در مقابل محدودیت برنامه‌های هسته‌ای و کاهش تنش‌ها در منطقه، بخشی از تحریم‌ها لغو شود.

روزنامه شرق نیز روز یکشنبه، دوم اردیبهشت، گزارش داده بود، امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نیویورک مذاکراتی را با مقامات آمریکایی دنبال می‌کند که علاوه بر موضوع غزه، مساله هسته‌ای را نیز شامل می‌شود.

در این گزارش به نام آبرام پیلی، جانشین رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران به عنوان یکی از مقامات طرف رایزنی‌های ایروانی اشاره شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که رابرت مالی در حال حاضر به دلیل نحوه نگهداری برخی اطلاعات محرمانه و روابط با نزدیکان به جمهوری اسلامی تحت بازرسی اف‌بی‌آی قرار دارد و از کار خود تعلیق شده است.

به موازات این تحولات، بار دیگر خطر هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی نیز در رسانه‌ها به‌طور گسترده بازتاب داده می‌شود.

مذاکرات هسته‌ای که در دولت بایدن به‌طور علنی با جمهوری اسلامی دنبال می‌شد، پس از حمله روسیه به اوکراین برای مدتی دچار وقفه شد و دوباره از سرگرفته شد و امتیازاتی مانند مبادله گروگان‌ها و آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران نیز ارایه شد. اما پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل این مذاکرات دست‌کم در ظاهر متوقف شده بود اما همواره خبرهای غیررسمی از رایزنی‌های تهران و واشینگتن از طریق کانال‌های ارتباطی و به میزبانی کشورهایی مانند عمان منتشر شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *