سدسازی در تانزانیا با مشارکت «آستان‎قدس، دولت، سپاه» و همکاری روس‎ها

By | ۱۳۹۷-۱۱-۱۰

– شرکت «مهاب قدس» که آستان قدس و دولت سهامدار آن‌ هستند و سرمایه‌اش توسط سپاه پاسداران و وزارت نیرو و شهرداری تهران و چند مجموعه دیگر تامین می‎شود، برنده مناقصه ساخت نیروگاه برق ‎آبی در تانزانیا شده است.
– مدیرعامل این شرکت می‎گوید در این پروژه کنسرسیومی تشکیل شده که ۶۰ درصد سهم شرکت مهاب قدس، ۳۰ درصد سهم یک شرکت روسی و ۱۰ درصد سهم شرکت تانزانیایی است.
-شرکت مهاب قدس نمونه آشکار پیوند و گره خوردن منافع آستان‌قدس، سپاه و دولت با یکدیگر است که در جنگ قدرت با هم در رقابت‌اند اما در نتیجه نهایی یعنی پول و دسترسی به منابع مالی و اقتصادی و چپاول ثروت کشور بر سر یک سفره‎ نشسته‌اند.

سد گتوند پروژه مشترک قرارگاه «خاتم‌الانبیاء» و چند شرکت از جمله مهاب قدس

کیهان لندن:

شرکت «مهاب قدس» که بخشی از سهام آن وابسته به آستان قدس است و سپاه و دولت و چند «سرمایه‌دار» آن را تامین می‎کنند برنده مناقصه ساخت یک سد و نیروگاه برق ‎آبی در تانزانیا شده است.

خبرگزاری تسنیم نوشته ۳۲ کنسرسیوم از شرکت‌های فعال در صنعت سدسازی جهان از آسیا، اروپا و آمریکا در مناقصه احداث سد و نیروگاه «روفیجی» شرکت کرده‌ بودند.

ناصر ترکش‌دوز مدیرعامل شرکت مهاب قدس به تسنیم گفته «این پروژه بزرگترین پروژه سدسازی و نیروگاه برق‌ آبی قاره آفریقا محسوب می‎شود. ظرفیت تولید برق در این نیروگاه ۲ هزار و ۱۱۵ مگاوات است که تولید سالانه ۶ هزار و ۱۵۳ گیگاوات ساعت برق را برای کشور تانزانیا فراهم خواهد کرد.»

حجم مخزن این سد بیش از ۵ برابر حجم بزرگترین مخزن سدهای ایران است. بزرگترین سد ایران سد کرخه با حجم مخزن ۶٫۵ میلیارد مترمکعب است.

اما آنطور که مدیرعامل مهاب قدس می‎گوید روس‎ها نیز در این طرح حضور دارند. ترکش‎دوز توضیح داده «شرکت مهاب قدس با مشارکت بزرگترین شرکت روسیه در زمینه طراحی و ساخت نیروگاه‌های برق‌ آبی و یک شرکت تانزانیایی یک کنسرسیوم تشکیل داده‌اند که ۶۰ درصد سهم شرکت مهاب قدس، ۳۰ درصد سهم شرکت «RUS-HYDRO» روسیه و ۱۰ درصد سهم شرکت تانزانیایی است.»

البته اینکه پروژه‎های سدسازی در تانزانیا در اختیار این کنسرسیوم بماند هنوز مشخص نیست؛ ترکش‎دوز نیز گفته «ما برنده این مناقصه بین‌المللی شدیم، اما نمی‌دانیم ممکن است چقدر در این زمینه سیاسی‌کاری شود.» او توضیح داده «برخی کشورهای بزرگ جهان، تمایلی ندارند کشورهایی چون ایران این پروژه‌ها را در دست گرفته و ارتقایافتگی علمی خود را تبلیغ کنند.»

از قرار معلوم منظور وی، فشار کشورهای غربی‌ برای متوقف کردن فعالیت‎های برون‎مرزی شرکت‎های وابسته به جمهوری اسلامی به ویژه شرکت‌های مربوط به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

مدیرعامل مهاب قدس می‎گوید، این شرکت ماه‎های قبل در مناقصه بین‎المللی مربوط به پروژه سد و نیروگاه برق‌ آبی «تاربلا» در پاکستان نیز برنده شد اما بعداً انگلیسی‌ها با پرداخت ۴ میلیون دلار و فشارهای دیپلماتیک توانستند کارفرمایان پاکستانی را مجبور به تکرار این مناقصه کنند تا این پروژه از دست متخصصان ایرانی خارج شود.

«مهاب قدس» یک شرکت دولتی است که با اعمال نفوذ و زد و بندهای سیاسی در دولت محمود احمدی‎نژاد از وزارت نیرو گرفته شد و به اسم خصوصی‎سازی سهام آن را به آستان قدس واگذار کردند.

پس از روی کار آمدن حجت‌الاسلام حسن روحانی پیگیری‎هایی برای پس‎ گرفتن این مجموعه انجام شد چرا که تحقیقات حکایت از تخلف‎هایی در نحوه واگذاری این بنگاه بزرگ اقتصادی- عمرانی به آستان قدس داشت. در نهایت با توجه به آشکار شدن تخلفات به دستور دادگاه، سهام این شرکت به دولت بازگردانده شد. اواخر تیرماه سال ۱۳۹۵، گزارش شد که طبق حکم دادگاه، ۴۹ درصد از سهام مهاب قدس و ۴۷ درصد از سهام مپنا که به آستان قدس واگذار شده بودند به وزارت نیرو بازگشته است.

مهاب قدس یکی از شرکت‎هایی است که اگر روی عملکرد آن نورافکن انداخته شود، همه می‌بینند که پر از فساد و رانتخواری است. این مجموعه‌ علاوه بر سدسازی پروژه‌هایی پرسودی مانند تونل رسالت تهران، بزرگراه «حرم تا حرم»، متروی کرج و متروی شیراز را هم به عهده گرفته و به اسم خصوصی‎سازی سود آن سرازیر آستان قدس شده است.

وزارت نیرو، شهرداری، «جهاد نصر» و «سپاسد» وابسته به قرارگاه خاتم‎الانبیاء سپاه و چند مجموعه دیگر از شرکت‎های تامین سرمایه شرکت مهاب قدس هستند. شرکت سپاسد وابسته به سپاه پاسداران سازنده و شرکت مهاب قدس مشاور سد «گتوند» بوده‌اند.

شرکت مهاب قدس نمونه آشکار پیوند و گره خوردن منافع آستان‌قدس، سپاه و دولت با یکدیگر است. نهادهایی که در جنگ قدرت با هم در رقابت‌اند اما در نتیجه نهایی یعنی پول و دسترسی به منابع مالی و اقتصادی و چپاول ثروت کشور بر سر یک سفره‎ نشسته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *