آمریکا اسامی دانشمندان هسته‌ای تحریم شده ایرانی را منتشر کرد

By | ۱۳۹۸-۱۲-۲۹

در حالی که مقام‌های ایرانی، چینی و نیز برخی از چهره‌های دموکرات در آمریکا خواهان تعلیق تحریم های ایران به خاطر شیوع کرونا شده‌اند، دولت دونالد ترامپ تحریم های تازه‌ای را بر سر برنامه هسته ای علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه (۱۸ مارس) در تازه ترین بیانیه خود اسامی پنج نفر از افراد تازه تحریم شده را اعلام کرده که می گوید متخصصان هسته ای طرح “آماد” بوده اند.

اسرائیل و آمریکا ایران را متهم کرده اند که ایران تا پیش از سال ۲۰۰۴ میلادی با به اجرا گذاشتن یک طرح محرمانه به نام “آماد” در پی تولید سلاح هسته ای بوده است. ایران با رد این اتهام بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید دارد.

بنا بر بیانیه مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا پنج دانشمند هسته ای ایرانی عبارتند از محمد مهدی هدوی، کامران دانشجو، عارف بالی لاشک، مهدی تهرانچی و علی مهدی پور عمرانی.

آقای پومپئو روز سه شنبه (۱۷ مارس) از تحریم این افراد خبر داده اما نام های آنها را منتشر نکرده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه جدیدش به افرادی که در برنامه های نظامی حساس ایران کار می کنند هشدار داده که از خطرات مالی و پیامدهای اعتباری فعالیت های خود آگاه باشند.

دولت دونالد ترامپ که در ماه مه ۲۰۱۸ میلادی از توافق هسته ای (برجام) خارج شد همچنان بر ادامه خط مشی فشار حداکثری بر تهران تاکید دارد و هدف آن را تغییر سیاست های ایران از جمله در منطقه می خواند.

واشنگتن روز سه شنبه این هفته همچنین چند شرکت عمدتا غیر ایرانی را به دلیل ارتباط با صنایع پتروشیمی ایران به فهرست تحریم‌ها خود اضافه کرد.

در این لیست نام شرکت‌هایی چینی، هنگ کنگی و آفریقای جنوبی به چشم می‌خورد. شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح هم از جمله نهادهای تحریم شده است.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تشدید آنها هم‌زمان با همه‌گیری جهانی ویروس کرونا و افزایش قربانیان این بیماری در ایران انتقاد از دولت آمریکا را به دنبال داشته است. پیشتر دولت چین از ایالات متحده خواسته بود که تحریم‌های خود علیه ایران را در این وضعیت لغو کند.

برنی سندرز، سناتور آمریکایی و نامزد ریاست جمهوری آمریکا در رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌ها گفته است که تحریم‌های آمریکا علیه ایران نباید به “فاجعه انسانی” شیوع ویروس کرونا دامن بزند.

آقای سندرز روز چهارشنبه در شبکه توییتر از دولت آمریکا خواست تحریم‌هایی که به ایران در این بحران آسیب می‌زند، از جمله “تحریم‌های مالی” را لغو کند.

از طرف دیگر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در پیامی ویدئویی به مناسبت فرارسیدن نوروز خطاب به ایرانیان “در هر نقطه از گیتی” گفته است که برای مبارزه با ویروس کرونا “امروز وطن بیشتر از هر زمان دیگری به کمک شما نیازمند است.»

وزیر خارجه ایران گفته هر ایرانی که برای مبارزه با تحریم و کرونا تلاش کند “ایرانی و خودمانی” است.

آقای ظریف گفته “آمریکا می کوشد از طریق افزایش مستمر تحریم ها کشور را به جزیره ای محصور در اقیانوسی از تهدید ها و رنج ها تبدیل کند”.

پیام آقای ظریف از جمله در شبکه یوتیوب منتشر شده که مقام های ایرانی آن را در این کشور فیلتر کرده اند.

همتای آمریکایی آقای ظریف روز سه شنبه خواهان توجه بین المللی به آن چه کارزار تحریف و غلط اندازی حکومت ایران خواند شد که به گفته او برای “چند هفته درباره شیوع (کرونا) دروغ گفتند و تلاش کردند از مسئولیت شانه خالی کنند.”

او گفت آمریکا هم‌چنان آماده کمک بشردوستانه به ایران است اما به شکلی که نگذارد هیچ بخشی از این پول به دست “تروریست‌ها” بیفتد.

وزیر امور خارجه آمریکا هفته پیش هم از کشورهای دیگر خواسته بود اعطای کمک های بشردوستانه به ایران برای مقابله با بیماری کووید- ۱۹ را به اقدام بشردوستانه متقابل حکومت این کشور و آزاد کردن زندانی های خارجی و دو تابعیتی مشروط کنند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *