آمار ثبت احوال حاکی از دو برابر بودن تلفات کرونا در ایران است

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۹

آمار سازمان ثبت احوال ایران نشان می‌دهد عده درگذشتگان دربهار امسال بسیار بیشتر از میانگین پنج سال گذشته است. آماری که می‌تواند تلفات کرونا را روشن کند. در دو روز اخیر تلفات کرونا در ایران “رکورد” زده است.

روز چهارشنبه ۱۸ تیر (هشتم ژوئیه) سازمان ثبت احوال ایران پس از مدت‌ها آمار درگذشتگان در سه ماهه نخست امسال را در وبسایت خود منتشر کرد. بر اساس این آمار عده درگذشتگان بهار سال ۱۳۹۹ دست‌کم ۲۰ هزار نفر بیشتر از میانگین مرگ و میر در پنج سال گذشته بوده است.

مقایسه‌ای که نشان می‌دهد افزایش قابل توجه مرگ‌ومیر تنها می‌تواند ناشی از بیماری کووید ۱۹ باشد. زیرا در سه ماه گذشته حادثه خاص یا عاملی مانند زلزله یا سیل که بتواند آمار مرگ‌و‌میر در ایران را بالا ببرد، وجود نداشت.

یک عامل مهم و موثر در مرگ‌ومیر ایرانیان تصادفات جاده‌ای است که امسال به دلیل قرنطینه، مخصوصا در تعطیلات نوروز به شدت کاهش یافته بود. این در حالی است که در ایران ماهانه به طور متوسط حدود دو هزار نفر جان خود را در تصادفات شهری و بین‌شهری از دست می‌دهند.

با توجه به قرنطینه دو ماهه ایران و کاهش تصادفات و در نتیجه کاهش حدود سه تا چهار هزار نفری تلفات ناشی از تصادفات، باید تعداد واقعی مرگ‌ومیر در سه ماهه اول امسال را بین ۲۳ تا ۲۴ هزار نفر فرض کرد.

به این ترتیب آمار واقعی تلفات کرونا در ایران دست‌کم دو برابر شمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت در آخرین گزارش خود (چهارشنبه ۱۸ تیرماه)، مجموع جان باختگان از کرونا را ۱۲هزار و ۸۴ نفر اعلام کرد.

طبق گزارش وبسایت سازمان ثبت و احوال، بیشترین تلفات درمیان استان‌های ایران را؛ تهران با حدود ۳۷۰۰ مرگ، اصفهان با حدود ۱۸۰۰ مرگ، مازندران با حدود ۱۴۰۰ مرگ، خوزستان با حدود ۱۳۰۰ مرگ، خراسان رضوی با حدود ۱۲۰۰ مرگ، گیلان با حدود ۱۲۰۰ مرگ و کردستان با حدود ۱۱۰۰ مرگ داشته‌اند.

گل دقیقه ۴۰ کرونا

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه ۱۷ تیر به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است “در دقیقه ۴۰ از کرونا گل خوردیم”. دروازه‌ را چه کسی خالی گذاشته است؟ مردم یا دولت یا هردو؟ حریرچی می‌گوید علت افزایش چشمگیر تلفات کرونا “پایان یافتن محدودیت‌ها، مشکلات اقتصادی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم” است. او هشدار داده است اگر «اقدامات همه جانبه و همکاری های لازم انجام شود مطمئناً شرایط از این بدتر خواهد شد.»

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در حساب توییتر خود نوشته افزایش پرشتاب بیماران و جان باختگان “حیرت‌آور” است. او وضع تهران را “بسیاراسنفاک” توصیف کرده و از مسئولان خواسته است بی‌فوت وقت جدی‌ترین محدودیت‌ها را اعمال کنند. از جمله پیشنهادات او دورکاری کارمندان و اعمال محدودیت در پایتخت شده است.

علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران به خبرگزاری ایسنا گفته است که آمار ابتلا هم در تهران و هم در سایر نقاط ایران در حال افزایش است. او هشدار داده است «اگر همین روند ادامه داشته باشد ظرف کمتر از ۱۰ روز آینده دو برابر میزان فعلی تخت‌های بیمارستانی اشغال می‌شود و با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.»

بر اساس گزارش‌ها یک چهارم تخت‌های تهران را بیماران کرونایی اشغال کرده‌‌اند. علی ماهر خبر از آماده‌سازی تخت‌های بیشتر برای ‍‍‍‍‍پاسخگویی به بیماران در صورت افزایش آمار داده اما تاکید کرده است که برای کاهش آمار ابتلا باید محدودیت‌ها دوباره اعمال شوند. در این زمینه پیشنهاداتی هم به ستاد مقابله با کرونا داده شده است که اگر پذیرفته شوند از روز شنبه آینده اجرایی خواهند شد.

۱۰ استان در وضعیت قرمز ۱۰ استان در وضعیت هشدار قرار دارند

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ایرنا از وضع قرمز در ۱۰ استان ایران خبر داده است؛ استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی. به گفته او استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.

فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره گسترش بیماری کرونا در استان خوزستان به “سیمای خوزستان” گفته است «کمبود تخت آی‌سی‌یو در خوزستان وجود ندارد اما ظرفیت خالی نیز نداریم.» او از کمبود زیرساخت‌های حوزه درمان به عنوان «یکی از مشکلات و عقب‌ماندگی‌های استان خوزستان از گذشته» انتقاد کرده است.

بنابر آمار وزارت بهداشت ایران تاکنون ۲۴۸ هزار و ۳۷۹ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند. با درگذشت ۱۵۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۱۲ هزار و ۸۴ نفر رسیده است. البته بنابر آمار وزارت بهداشت. احتمال دارد آمار ثبت احوال در ماه‌های آینده آمار بسیار بالاتر را نشان دهد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *