درخواست روحانی: شرایط امروز «جنگی» است، آن را با شرایط تحریم مقایسه نکنید

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۹

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز چهارشنبه نهم مهر، در جلسه هیئت وزیران گفت ایران از سال ۹۷ وارد جنگ اقتصادی با آمریکا شده و از منتقدان ناتوانی‌های دولت در اداره کشور خواست شرایط کنونی را با شرایط تحریم مقایسه نکنند.

آقای روحانی علی‌رغم اذعان به این‌که «ممکن است مشکلات مدیریتی هم وجود داشته باشد»، گفت: «مهم این است که ببینیم درصد این‌ها در این شرایط جنگ به چه میزان است. برخی دوباره شرایط کنونی را با شرایط تحریم مقایسه نکنند.»

رئیس‌جمهور ایران شرایط کنونی را «جنگ اقتصادی» توصیف کرد که به‌گفته او از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است.

منظور آقای روحانی خروج آمریکا از توافق برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ است که به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، انجام شد و در پی آن تحریم‌های آمریکا علیه ایران مجدداً برقرار شد.

دونالد ترامپ پس از خرج از برجام اعلام کرد که خواهان توافق تازه‌ای با ایران است که برنامه‌ موشک‌های بالیستیک و همچنین فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی را هم در بر گیرد، اما ایران می‌گوید پیش از هر مذاکره‌ای آمریکا باید به برجام برگردد و نیز تعهد بدهد که از آن خارج نمی‌شود، ضمن آن‌که حاضر به مذاکره درباره توان نظامی خود نیست.

رئیس‌جمهور ایران در سخنان امروز خود همچنین با اشاره به «شرایط بهتر کشور در دولت یازدهم» و خروج از فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف، اضافه کرد اما «مشکلاتی برای ما ایجاد شد زیرا لوایح چهارگانه دولت دچار مشکل شد که مورد تأکید دولت و جلسه سران سه قوه بود».

لوایح مربوط به پولشویی و اف‌ای‌تی‌اف به دلیل آن‌چه «مخالفت پنهانی علی خامنه‌ای ، رهبر جمهوری اسلامی» اعلام شد، در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت ماند و تصویب نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *