کرونا در ایران؛ بی‌خیالی مردم، فرسودگی کادر درمان

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۲

روزی ۵۰۰ ابتلا در تهران و شرایط “شبه‌انفجاری” در چند استان. هشدارها نسبت به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها بالا گرفته‌اند. معاون کل وزیر بهداشت با اذعان به مشکلات معیشتی کادر درمان گفت با دست خالی نمی‌توان به جنگ اپیدمی رفت.

آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، از ابتلای ۳۵۵۲ نفر به کرونا طی یک روز حکایت دارد و در همین فاصله ۱۸۷ نفر جان سپرده‌اند. با بحرانی‌تر شدن وضعیت استان‌ها، بسیاری از مقامات در باره فرسودگی و خستگی کادر درمانی و بی‌خیالی مردم در رعایت مقررات بهداشتی هشدار می‌دهند. ناکارایی دولت در مدیریت اپیدمی، تامین مالی نیروی درمانی و تشدید بیکاری در سطح جامعه مزید بر مشکلات دیگر است.

معاون درمانی وزیر بهداشت می‌گوید ۳۵ درصد تخت‌های مراقبت‌های ویژه به بیماران کرونایی اختصاص یافته و اگر این میزان بالاتر برود، رسیدگی به همه اعم از بیماران کرونایی و غیرکرونایی مشکل خواهد شد. قاسم جان‌بابایی تاکید کرد که آمار مرگ‌ومیر پس از تعطیلات عید فطر و به دلیل عدم رعایت مقررات بالا رفت.

هم‌زمان، ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت در برنامه‌ای تلویزیونی تصریح کرد که بی‌اعتنایی به مقررات کرونا، با امر به معروف و تذکر و توصیه و خواهش و تمنا بر طرف نمی‌شود. او خواستار افزایش اختیارات مقامات محلی و استانی در کنترل و مدیریت مسئله شد.

حریرچی از نبود امکانات و منابع مالی برای تامین کادر درمانی نیز انتقاد کرد و گفت: «از این که کارکنان بهداشتی ما سه تا چهار ماه است نه کارانه، نه اضافه کار و نه حقوقشان را دریافت کرده‌اند، روسیاه و متاسفیم.»

حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران هم هشدار داده که برخی خانواده‌های کادر درمانی که سرپرست خود را در همه‌گیری از دست داده‌‌اند برای نان شب محتاج ماند‌ه‌اند: «این خانواده‌ها تا دیروز آبرومند زندگی می‌کردند اما هم اکنون نان‌آور خود را از دست داده‌اند و نیازمند رسیدگی هستند ما هیچ کاری برای آنها صورت نگرفته است.»

کرمانپور با گلایه از وعده‌های توخالی دولت برای حمایت و دلگرمی کادر درمان گفته است: «مردم باید بدانند که اگر یک پزشک یا پرستار فوت کند ۲۶ سال طول می‌کشد تا فردی جایگزین او شود. شعارها برای کادر درمان، آزاردهنده است، مسئولان وعده وعید می‌دهند باید در این شرایط بگویند که ما قدردان کادر درمان هستیم، اما نمی‌توان کاری از پیش برد.»

گلایه از وضعیت مالی و معیشتی کادر درمانی در حالی بیان می‌شود که سخنگوی دولت در حاشیه سفری به نوشهر، از بیکاری یک میلیون و پانصد هزار نفر طی اپیدمی کرونا خبر داد. علی ربیعی گفت: «در شوک نخست کرونا دستکم یک میلیون و ۶۰۰هزار شغل دچار آسیب شد و در نتیجه یک میلیون و ۳۰۰هزار شغل در معرض تهدید قرار گرفت و در پی آن یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر بیکار شدند.»

ربیعی افزود که بیشترین آسیب کرونا به بخش خدمات گردشگری وارد شد. او وعده داد که دولت تا سال آینده و با صرف ۲۱ میلیارد تومان، بستر ۳۵۰هزار فرصت شغلی را ایجاد خواهد کرد.

شرایط خطیر انفجاری

تا کنون و در اطلاع‌رسانی‌های رسمی، استان‌ها و شهرها با اوصافی چون “قرمز” و “هشدار” معرفی می‌شدند اما معاون وزیر بهداشت، اوضاع اصفهان، آذربایجان شرقی، قم، کهگیلویه و بویراحمد را “شبه انفجاری” توصیف کرده و هشدار داده که ۱۵ تا ۲۰درصد موارد فوتی‌های روزانه ایران، ناشی از کروناست.

بهرام سرمست، استاندار قم نیز با تاکید بر وضعیت قرمز استان و تعطیلی یک هفته‌ای مراکز آموزشی و تفریحی، از مردم خواسته این خطه را به عنوان مقصد سفر انتخاب نکنند. او از ممنوعیت برگزاری کلیه مراسم و همایش‌ها و مناسبت‌های مذهبی و ملی خبر داد و یادآور شد که برای اربعین هیچ برنامه‌ای در قم انجام نخواهد شد.

دکتر طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم زنگ خطر را به صدا در آورده و از بالاترین میزان بستری از زمان اپیدمی خبر داده است. او اعلام کرد که ظرفیت تخت‌های دولتی در استان تکمیل شده است.

مدیر درمانگاه اورژانس بیمارستان سینا نیز با اعلام مرگ ۳۰۰ شهروند زیر ۱۸ سال بر اثر کرونا، میزان ابتلای خردسالان و نوجوانان به کرونا را نگران‌کننده و ناراحت‌کننده خواند.

نتایج مسافرت‌ها و بازگشایی‌ها

مدیر درمانگاه اورژانس بیمارستان سینا می‌گوید نتیجه بازگشایی مدارس و بی‌توجهی‌های مردم به مقررات بهداشتی در ماه آبان مشخص خواهد شد.  حسین کرمانپور هشدار داد که اگر دولت و ملت به یک نتیجه مناسب برای مهار کرونا دست نیابند، آمار به صورتی فاجعه بار افزایش خواهد یافت و پاییز وحشتناکی در راه خواهد بود.

خبرگزاری فارس به نقل از کرمانپور نوشت: «به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی روزبه‌روز بر تعداد مبتلایان به کرونا افزوده می‌شود و همین مقوله مشکلات متعدد را برای کادر درمان به دنبال دارد. مسئولان و کادر درمان نیز اندک اندک نسبت به وسایل حفاظتی در برابر کرونا بی‌خیال شده‌اند.»

او بی‌خیالی مردم نسبت به هشدارهای جاری را بحثی اجتماعی دانسته و از تحلیلگران خواسته به بررسی دلایل این موضوع بپردازند.

جلیل کوهپایه‌‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در این میان اخطار داد که ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی و غیرکرونایی در حال تکمیل است. او افزود: «شرایط هیچ خوب نیست و بهترین واکسن و روش مقابله با کرونا، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.»
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *