حجت‌الاسلام علیپور؛ از فروش قاچاقی بلیت تا ریاست بر ستاد منشور اخلاقی

By | ۱۳۹۹-۱۰-۲۶

حجت‌الاسلام «علی‌رضا علیپور»، مسوول نظارت، بازرسی و صیانت از سلامت فوتبال در فدراسیون فوتبال ایران «احسان قاضی‌زاده هاشمی»، نماینده مجلس شورای اسلامی را به دلیل آن‌چه «اظهار نظرهای غیرکارشناسی» و در پس آن، «تبعات جبران‌ناپذیر برای فوتبال ایران» دانست، تهدید به شکایت کرد.

حجت‌الاسلام علی‌رضا علیپور

علی‌رضا علیپور که با درجه سرداری سپاه پاسداران بازنشسته شده است، به سایت رسمی فدراسیون فوتبال گفته است: «افراد حقیقی و حقوقی اجازه دهند انتخابات فدراسیون فوتبال ذیل اساس‌نامه مصوب و برابر قانون و مقررات تصویبی اجرا شود.»

این تهدید پس از آن رخ داد که احسان قاضی‌زاده هاشمی به عنوان تنها شخصیت حکومتی ایران که پی‌گیر فساد مالی سیستماتیک مدیران فدراسیون فوتبال است، به ثبت‌نام مدیرانی که در قرارداد مشکوک «مارک ویلموتس» دست داشتند، برای انتخابات این فدراسیون اعتراض کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی با زیرسوال بردن دستگاه قضایی کشور، به «ایسنا» گفته بود: «من از دستگاه‌های نظارتی سوال می‌کنم که چه‌طور مسببان این پرونده که چنین خسارتی به بار آوردند را در رسیدگی‌هایشان نادیده گرفتند. در این‌جا دیگر دستگاه‌های نظارتی پاسخ‌گو هستند، نه آقایانی که در فدراسیون یا وزارت ورزش حضور دارند.»

اشاره احسان قاضی‌زاده هاشمی به نام‌نویسی «حیدر بهاروند»، نایب رییس سابق «مهدی تاج» و سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال است.

پیش از این، مهدی تاج گفته بود: «هر زمان وزرا و وکلا پول‌هایی که بردند را برگرداندند، ما هم پول ویلموتس را از جیب‌مان می‌دهیم.»

اما شیخ علیپور که حالا به یکی از مدافعان پرنفوذ مهدی تاج و حیدر بهاروند تبدیل شده است، کیست؟

***

ابتدای دهه ۸۰ خورشیدی، زمانی که هنوز فوتبال ایران با واژه‌های «دلال» و «دلالیسم» در فوتبال خو نگرفته بود، مردی به نام «غلام گنجی» به دل باشگاه «فجر سپاه» تهران نفوذ کرد.

این نام تا سال‌های پایانی دهه ۸۰ خورشیدی به معنی واقعی، مافیای فوتبال و دلال بازیکن، مربی، داور و مدیر بود. زمستان سال ۱۳۸۷ و در آغاز موج دستگیری دلالان و واسطه‌های فوتبال، توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و بیش از چهار ماه را در زندان «اوین» گذراند. اما پس از آزادی، باز هم در همان حوزه فعالیت کرد.

غلام گنجی معدن استعداد فوتبال ایران را کشف کرده بود؛ باشگاه فجر سپاه تهران. این باشگاه استعدادهای خام فوتبال را می‌گرفت و از آن‌ها با استفاده از قانون «بازیکن سرباز»، در اوج دوران آمادگی‌شان استفاده می‌کرد. بازیکنان درخشان این تیم هم کم نبودند؛ «مهدی رحمتی»، «وحید طالب‌لو» (در فجر سپاه تهران)، «داوود سیدعباسی»، «علی علیزاده»، «مهرزاد معدنچی»، «سیاوش اکبرپور»، «هاشم بیک‌زاده»، «محمد پاپی»، «فرزاد حاتمی»، «غلام‌رضا رضایی»، «علی سامره»، «رضا حقیقی» و ده‌ها جوان آینده‌دار دیگر.

غلام‌ گنجی چه‌گونه به دل این باشگاه زد؟ از طریق دو سردار سپاه پاسداران که تصمیم‌گیرنده‌های دو باشگاه «فجرسپاسی» شیراز و فجرسپاه تهران بودند؛ سردار «عزیزالله محمدی» و حجت‌‌الاسلام علی‌رضا علیپور.

اگر در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ سرباز باشگاه فجر سپاه تهران بودید، رفت و آمد غلام گنجی به اتاق علی‌رضا علیپور که رییس کمیته فرهنگی باشگاه فجر بود را به کرات می‌دیدید.

آن‌چه دلالان از باشگاه فجر می‌خواستند، ساده بود؛ امضای قرارداد کارگزاری با بازیکنان جوان باشگاه فجر و در اختیار گرفتن تمامی اختیارات آن‌ها پس از پایان دوران خدمت سربازی.

علیپور هم‌زمان به فدراسیون فوتبالی که «محمد دادکان» ریاستش را برعهده داشت هم نزدیک شد؛ این بار به عنوان «پیش‌نماز» کارمندان فدراسیون.

واسطه حضورش در فدراسیون، «غلام‌حسین زمان‌آبادی»، رییس وقت کمیته فرهنگی فدراسیون بود. او هم‌اکنون نیز ریاست همان کمیته را برعهده دارد.

پیش‌نماز فدراسیون فوتبال در سال ۲۰۰۶ میلادی، همراه با تیم ملی ایران به آلمان رفت. پلیس آلمان یک ساعت پیش از آغاز نخستین بازی تیم ملی ایران مقابل مکزیک، علی‌رضا علیپور را بازداشت ‌کرد. دلیل بازداشت علیپور که نه با لباس روحانیت که با کت‌وشلوار توسط پلیس آلمان دستگیر شد، «فروش غیرقانونی بلیت‌های رایگان فیفا» اعلام شد.
او بلیت‌هایی که از سوی فیفا به فدراسیون فوتبال هدیه داده شده بود را در بازار سیاه به قیمت پایه هزار یورو به هواداران ایرانی می‌فروخت.

ساعاتی پس از بازداشت، با کمک کنسول‌گری ایران در آلمان آزاد ‌شد. شاهکارش را یک روز بعد در تاریخ ثبت کرد؛ وقتی به هتل اقامت خبرنگاران رفت و «رضا اسماعیلی»، سردبیر وقت روزنامه «البرز» به او و غلام‌حسین زمان‌آبادی گفت چرا پول‌هایی که از فدراسیون برای خرید و توزیع پرچم گرفته‌اید را هزینه نمی‌کنید، با سیلی زیر گوش او کوبید.

خطری هم تهدیدش نمی‌کرد. حجت‌الاسلام علیپور، شاگرد اصلح «درس خارج» آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی بود. سرداری سپاه را یدک می‌کشید و برای بلیت فروشی قاچاقی یا سیلی زدن به گوش سردبیر یک روزنامه، کسی بازخواستش نمی‌کرد.

حجت‌الاسلام علیپور پیش از آن هم به صورت خبرنگاران ایران سیلی زده بود اما نه این قدر مستقیم. از او جمله‌ای مشهور در مورد «جهانگیر کوثری»، مجری برنامه «ورزش از نگاه دو» دارد: «کوثری فکر کرده ما گذشته‌اش را فراموش می‌کنیم. او پیشینه خاصی دارد. خودش یکی از پدرخوانده‌های فوتبال است و فکر می‌کند می‌تواند با حاشیه‌سازی و حرافی، کوشش فرهنگی ما را زیر سوال ببرد.»

او در مورد «عادل فردوسی‌پور» هم در همان سال‌ها گفته بود: «فردوسی‌پور باید رفتارش را اصلاح و از من عذرخواهی کند.»

محمد دادکان که رفت، او به خودش از پیش‌نمازی ارتقای شغل داد و برای نخستین بار در تاریخ فدراسیون‌های ورزشی، پستی به نام ریاست بر «ستاد منشور اخلاقی» فدراسیون فوتبال شکل گرفت.

چنین ستادی از اساس در اساس‌نامه فدراسیون جهانی فوتبال وجود نداشت. از مهم‌ترین اقداماتش، تشکیل لیست سیاه برای برخی از مربیان فوتبال ایران بود «فیروز کریمی»، «فرهاد کاظمی» و «فراز کمالوند» سرآمد این لیست بودند که هیچ باشگاهی حق امضای قرارداد با آن‌ها را نداشت.

فیروز کریمی سال ۱۳۸۹ مقابل ساختمان فدراسیون فوتبال به خبرنگاران گفته بود: «اگر قرار است کسی منشوری شود، خود آقای علیپور اولین نفر خواهد بود.»

با دستور فدراسیون جهانی فوتبال، ایران هم وادار شد «کمیته اخلاق» راه‌اندازی کند. شیخ علیپور در این کمیته جایی نداشت و البته به دنبال پستی در کمیته‌هایی که عزل و نصب آن‌ها ساده است هم نبود. پس نهادی جدید به نام «نظارت، بازرسی و صیانت از سلامت فوتبال» را راه‌اندازی کرد.

در فدراسیونی که حجت‌الاسلام علیپور مسوولیت نظارت و بازرسی و صیانت از «سلامت» آن‌ را برعهده دارد، قرارداد هشت میلیون یورویی مارک ویلموتس امضا می‌شود و برای پاداش‌های فیفا در جام جهانی سندسازی دروغین می‌کنند تا سرانجام فیفا برای اولین و آخرین بار در طول تاریخ، ریز دریافتی‌های یک فدراسیون را منتشر کند.

علی علیپور یکی از ناظران قرارداد فدراسیون فوتبال با «کارلوس کی‌روش» بود که برای مقام سوم جام ملت‌های آسیا پاداش ۲۰۰ هزار دلاری تعیین شد؛ مقامی که اصلا در جام ملت‌های آسیا وجود خارجی ندارد و فدراسیون فوتبال این مبلغ را تا ریال آخر به سرمربی سابق خود پرداخت کرد.

در همین فدراسیون فوتبال، «حسین بهاروند»، آقازاده حیدر بهاروند با قراردادهای نجومی، بدون یک دقیقه بازی کردن، مجوز صعود تیمش به لیگ برتر را ‌گرفت.

حجت‌الاسلام علیپور حالا در دفاع از حیدر بهاروند، نماینده مجلس را تهدید به شکایت کرده و از «هیات نظارت بر رفتار نمایندگان» نیز خواسته است جلوی صحبت‌های احسان قاضی‌زاده هاشمی را بگیرد.

با وجود سیاهه‌ای از ابهامات در مورد فسادهای مالی، او سال ۱۳۹۲ به روزنامه «خراسان» گفته بود: «اگر ذره‌ای ناپاکی در من پیدا کردید، برای همیشه از فوتبال می‌روم.»
با این حال سایه‌اش هرگز از سر فوتبال ایران کم نشد.

پیام یونسی‌پور , ایران وایر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *