حسین شریعتمداری خواستار برخورد با اتباع اروپایی در ایران و «تنبیه پشیمان‌کننده» دولت سوئد شد

By | ۱۴۰۱-۰۴-۳۰

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، محکوم شدن حمید نوری در دادگاهی در سوئد به‌جرم همکاری در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ جمهوری اسلامی را «جنایت هولناکِ» سوئد خواند و نوشت: «چرا باید اتباع آن کشور‌ها در ایران از امنیت کامل برخوردار باشند؟»

آقای شریعتمداری با انتشار یادداشتی در این روزنامه در روز چهارشنبه ۲۹ تیر نوشت: «وقتی شهروندان ایرانی در کشور‌های اروپایی امنیت ندارند، چرا باید اتباع آن کشور‌ها در ایران از امنیت کامل برخوردار باشند؟»

نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان حمید نوری را صرفاً یکی از کارکنان قوه قضائیه معرفی کرد که در سال ۶۷ هزاران زندانی سیاسی را «محاکمه و مجازات کرده است».

این در حالی است که در تابستان ۱۳۶۷ روح‌الله خمینی٬ بنیانگذار جمهوری اسلامی، یک هئیت چهارنفره را که به «هیئت مرگ» معروف شد، مأمور تعیین تکلیف دوباره هزاران زندانی سیاسی و عقیدتی کرد که در حال گذراندن دوران حبس خود بودند.

نتیجه این اقدام اعدام شدن چند هزار نفر از این زندانیان بود؛ اقدامی که از آن در دادگاه استکلهم سوئد به‌عنوان «جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» از آن یاد شد و حسینعلی منتظری، قائم‌مقام وقت روح‌الله خمینی، نیز در جلسه محرمانه با اعضای «هیئت مرگ» آن را «جنایت» خوانده بود.

محاکمه حمید نوری در سوئد، نخستین رسیدگی قضایی پس از بیش از سه دهه از اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ بود که برگزار شد و در نتیجه آن حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت، به دو اتهام اصلی «جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» به حبس ابد محکوم شد.

حسین شریعتمداری در یادداشت خود خطاب به «مسئولان ذی‌ربط» جمهوری اسلامی نوشته است که «موانع پیش‌ رو برای تنبیه پشیمان‌کننده دولت سوئد را برطرف کنند» و به دولت‌های اروپایی نشان دهند که این اقدام «چه هزینه سنگینی برای آن‌ها در پی خواهد داشت».

حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، ابراهیم رئیسی (رئیس‌جمهوری فعلی ایران) و مصطفی پورمحمدی چهار مقام قضایی و چهره اصلی «هیئت مرگ» در اعدام‌های تابستان ۱۳۶۷ بودند.

اظهارات و مواضع حسین شریعتمداری که منصوب علی خامنه‌ای در مؤسسه کیهان است، در بسیاری موارد دیدگاه‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ارزیابی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *