رویای گران حکمرانی در جهان به نام «فرهنگ و ارتباطات اسلامی»

By | ۱۴۰۱-۰۸-۱۶

گروه هکری بلک ریوارد هزینه هنگفت تبلیغات جمهوری اسلامی در خارج از کشور را افشا کرد

اسنادی که گروه هکری بلک ریوارد از هک ایمیل‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منتشر کرد، آشکار می‌کند که جمهوری اسلامی برای توسعه قلمرو حکومت اسلامی که رویای علی خامنه‌ای است، مبالغ‌ هنگفتی را در کشورهای خارجی هزینه می‌کند؛ این هزینه‌ها موارد متعددی را شامل می‌شود؛ از ساخت مسجدی در یک کشور آفریقایی گرفته تا تولید محتوای رسانه‌ای درباره زندگی قاسم سلیمانی در کشوری دیگر.

گروه هکری بلک ریوارد روز یکشنبه، ۱۵ آبان، اسنادی را از هک ایمیل‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کانال تلگرامی‌ خود منتشر کرد و در توضیح این اسناد نوشت: «در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مجموع اعتبارات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حدود ۴۲۸ میلیارد تومان بدون احتساب زیرمجموعه‌ها، تصویب شده است. زمانی‌ که به پرداخت‌های یورویی این سازمان به نمایندگی‌های خارج از کشور نگاه کنیم، می‌فهمیم که تحریم‌ایم و پول نداریم صرفا برای مردم فقیر داخل کشور بوده است نه مفت‌خورهای حکومتی.»

در میان اسناد افشاشده، نامه‌هایی از معاون مدیریت توسعه و منابع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به وزارت امور خارجه دیده می‌شود که محتوای آن برداشت از حساب و واریز پول به حساب نمایندگی‌های خارج از کشور این سازمان است.

بررسی این اسناد دو نکته را آشار می‌کند؛ نخست اینکه پول‌های واریزی به حساب‌های خارج از ایران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از طریق وزارت امور خارجه انجام می‌شود و دوم اینکه این مبالغ اثبات می‌کند بودجه هنگفتی به نمایندگی‌های این سازمان در خارج از کشور تعلق می‌گیرد که حتی ممکن است از بودجه سالانه‌ آن فراتر باشد.

تنها در یکی از نامه‌های معاون توسعه مدیریت و منابع که اسفند ۱۴۰۰ برای وزارت امور خارجه ارسال شد، تقاضای برداشت ۷۵۶ هزار یورو از حساب و واریز به حساب نمایندگی‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در افغانستان، ترکیه، پاکستان، هند، بنگلادش و سریلانکا مطرح شده است.

نامه‌ای دیگر در همین ماه نیز آشکار می‌کند که دست‌کم ۶۷۰ هزار یورو به حساب نمایندگی‌های عراق، الجزایر، سوریه، لبنان، قطر، تونس، آفریقای جنوبی، اوگاندا، تانزانیا، کنیا، غنا و قطر واریز شده است.

در میان اسناد افشاشده، نامه‌ دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد در اسفند سال۱۴۰۰، مبلغ ۶۱۶ هزار یورو به حساب نمایندگی‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، گرجستان، تایلند، چین، فیلیپین، اندونزی و مالزی واریز شد.

دی‌ماه ۱۴۰۰ نیز مبلغ ۴۱۲ هزار یورو به نمایندگی‌های ترکیه، بنگلادش، چین، تایلند، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، هند، قرقیزستان، سریلانکا، پاکستان و مالزی پرداخت شد.

نامه‌ دیگری در همین ماه، واریز ۲۸۹ هزار یورو به حساب نمایندگی‌های تانزانیا، تونس، آفریقای جنوبی، الجزایر، کنیا، عراق، کویت، قطر، اوگاندا و سوریه را نشان می‌دهد. سند دیگری از دی‌ماه هم از پرداخت ۱۱۳ هزار یورو به حساب قرقیزستان، تانزانیا، فیلیپین، بوسنی، هند، گرجستان، آلمان و تایلند حکایت دارد.

در فروردین ۱۴۰۱ نیز، بیش از ۳۵۰ هزار یورو به نمایندگی‌های آلمان، اسپانیا، روسیه، هند، بنگلادش، آذربایجان، عراق و لبنان پرداخت شد.

بررسی اسنادی که گروه هکری بلک ریوارد منتشر کرد، نشان می‌دهد که در فاصله دی‌ماه ۱۴۰۰ تا فروردین‌ماه ۱۴۰۱، به نام «ارتباطا‌ت اسلامی» دست‌کم سه میلیون یورو از جیب مردم ایران از کشور خارج شده است. این مبالغ برای موارد متعددی مانند فعال‌سازی «شورای دفتر نمایندگی کمیته امداد» در عراق، ساخت مسجد در گینه، تولید محتوای رسانه‌ای درباره زندگی قاسم سلیمانی در کنیا، حمایت مالی از یک خیریه در تانزانیا و بورسیه دانشجویان خارجی هزینه شده‌اند.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یک نهاد حکومتی با هدفی مشخص است که با هدف توسعه حکمرانی علی خامنه‌ای در کشورهای خارجی به خصوص کشورهای فقیر مجموعه‌ اقدام‌ها و فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد. این نهاد حکومتی از نظر سازمانی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما در سال ۱۳۷۴، اساسنامه آن به طور مستقیم زیر نظر علی خامنه‌ای تهیه و تصویب شد.

فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطابق  ماده  اساسنامه، بر اساس «رهنمودهای خامنه‌ای»، «تصمیم‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «رعایت سیاست خارجی نظام» پیش می‌رود و اهدافی را دنبال می‌کند که برخی از آن‌ها به این شرح‌اند: «احیا و گسترش تفکر و معارف اسلامی در جهان به منظور بیداری مسلمانان، آگاهی جهانیان به مبانی، اهداف و مواضع انقلاب اسلامی، گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف به‌خصوص مسلمانان و مستضعفان جهان، مقابله فکری با فرهنگ ضددینی، ضداسلامی و ضدانقلابی و آگاه کردن مسلمانان از توطئه‌های تفرقه‌انگیز دشمنان و رشد، ارتقا و اصلاح وضع فرهنگی، تبلیغی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مسلمانان.»

مروری کوتاه بر این اهداف نشان می‌دهد که رویای گسترش قلمرو حکومت اسلامی برای مردم ایران که با مشکلات و تنگناهای اقتصادی مواجه‌اند، بسیار گران تمام می‌شود. تبلیغ جمهوری اسلامی در خارج از کشور هرچند برای مردم ایران دستاوردی نداشت، به حکومت ایران کمک کرد در طول چهار دهه گذشته، طرفدارانی هرچند اندک برای خود در خارج از ایران دست‌وپا کند.

تنها یکی از اسناد گروه هکری بلک ریوارد نشان می‌دهد که کارت بانک پارسیان کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با رقمی بالغ‌ بر ۹ میلیارد ریال شارژ شده است و این نشان می‌دهد که عوامل حکومت برای تبلیغ جمهوری اسلامی در خارج از مرزها، دستمزدهای قابل‌توجهی دریافت می‌کنند.

تیرماه ۱۴۰۱ نیز گروه سایبری «قیام تا سرنگونی» وابسته به سازمان مجاهدین خلق، در حمله سایبری به سامانه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بیش از ۲۰۰ هزار سند دسترسی پیدا کرد که برخی از آن‌ها نیز از ریخت‌وپاش‌های مالی در خارج از ایران پرده برداشتند.

گروه بلک ریوارد با هک کردن ایمیل‌‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و افشای اسناد آن در جریان خیزش سراسری مردم موجی از واکنش‌ها در میان کاربران فضای مجازی به پا کردند و برخی آن را مشتی از خروار هزینه‌های تبلیغ جمهوری اسلامی در خارج از کشور دانستند.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ۶۰ کشور جهان حدود ۸۰ نمایندگی فعال دارد. هرچند این نمایندگی‌ها به‌ظاهر زیرمجموعه سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی‌ در کشورهای خارجی‌اند، وظیفه حقوقی کاملا مستقل از وزارت امور خارجه دارند و مطابق با اهداف کلان حاکمیت در خارج از مرزهای ایران کار تبلیغی و اجرایی می‌کنند. بودجه این سازمان برای سال ۱۴۰۱ با تصویب مجلس شورای اسلامی، ۴٩۶ میلیارد تومان بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *