شمار جان‌باختگان اعتراضات سراسری در ایران به ۵۰۳ تن رسید

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۹

خبرگزاری هرانا ارگان خبری فعالان حقوق بشری در ایران اعلام کرد از ۲۶ شهریور همزمان با شروع اعتراضات تا ۲۸ آذر، ۵۰۳ معترض در پی خشونت نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش هرانا همچنین در این مدت ۶۹ کودک یا نوجوان زیر ۱۸ سال در ۱۶۱ شهر معترض جان باخته‌اند.

بر این اساس ۱۸۴۵۲ نفر هم به جرم شرکت یا حمایت از اعتراضات مردم بازداشت شده‌اند که هویت ۳۹۷۶ تن از آنها مشخص شده است.

در این مدت دانشجویان و اساتید ۱۴۴ دانشگاه نیز در اعتراضات شرکت داشته‌اند که در این میان ۶۵۲ دانشجو بازداشت شده‌اند.

رئیس کل دادگستری استان البرز می‌گوید که علی شریف‌زاده وکیل مدافع سید محمد حسینی به دلیل بیان اظهاراتی مبنی بر اینکه موکلش تحت شکنجه به جرم اقرار کرده، به دادگاه فراخوانده شد.

به گزارش هرانا رئیس کل دادگستری استان البرز در این خصوص مدعی شد: «در زمان انتقال متهم محمد حسینی به زندان معاینات لازم انجام شده و هیچ اثری از ضرب و شتم مشاهده نشده و خود ایشان نیز تاکنون ادعایی در این خصوص مطرح نکرده است.»

علی شریف زاده، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی در حساب توییتر خود، نوشته بود: «با سید محمد حسینی در زندان کرج ملاقات کردم. روایتش همه اشک بود. از شکنجه، ضرب و شتم با چشم و دست و پای بسته تا لگد به سر و بیهوشی، از میله آهنی به کف پا و شوکر در قسمت های مختلف بدن، مردی که اقرارهایش تحت شکنجه بوده و هیچ وجاهت قانونی ندارد.»

وبسایت IODA که وضعیت اینترنت در نقاط مختلف دنیا را تجزیه و تحلیل می کند، در گزارشی وضعیت اینترنت در استان های کردستان، البرز، تهران، سمنان، لرستان و بوشهر در ۲۴ ساعت گذشته را با «اختلال شدید» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، اینترنت همراه و خانگی در استان کردستان، از حوالی ساعت ۲۲ روز شنبه، ۲۶ آذر به شدت مختل بوده و در استان تهران نیز، اینترنت همراه در ساعاتی از روز شنبه و یکشنبه با افت همراه بوده است. اختلال اینترنت در شهرهای مختلف ایران در حالی است که گزارش‌هایی از دشواری در اتصال به فیلترشکن‌ها در تهران منتشر شده است.

و عماد قویدل، خواننده رپ اجتماعی ساکن رشت به ۳ ماه حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم شد. او در ابتدای اعتراضات چند روزی بازداشت و بعد به قید وثیقه آزاد شد.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *