دادخواهی برای قربانیان هواپیمای اوکراینی و همبستگی با خیزش انقلابی

By | ۱۴۰۱-۱۰-۱۹

یرانیان در کانادا و بسیاری دیگر از شهرهای جهان روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه با حضور در خیابان یاد جانباختگان پرواز پی‌اس-۷۵۲ را، که در سال ۱۳۹۸ با شلیک موشک‌ از سوی سپاه پاسداران سرنگون شد، گرامی داشتند و هم‌زمان با خیزش انقلابی مردم ایران در پی قتل مهسا امینی نیز ابراز همبستگی کردند.

در مراسم سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی، عکس‌ها و نام‌های قربانیان به اشتراک گذاشته شد و شعارهایی علیه حکومت به دلیل شلیک عمدی به این هواپیما و همین‌طور سرکوب معترضان در خیزش انقلابی سر داده شد. تجمع‌های روز یکشنبه در کشورهای مختلفی از جمله در ترکیه، اسپانیا، آلمان، بریتانیا، جمهوری چک، فرانسه، کانادا، ایتالیا، اتریش، سوئد، قبرس، بلژیک، سوئیس، هلند، آمریکا، نیوزیلند و استرالیا برگزار شد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در مراسمی در تورنتو، که مشابه آن در بیش از ۱۰ شهر دیگر کانادا برگزار شد، شرکت کرد و در سخنرانی خود با اشاره به تحریم‌های این کشور علیه جمهوری اسلامی گفت: «برای همیشه رهبران ایران را از داشتن پناهگاه امن در کانادا منع کرده‌ایم. با اقدامات خود اطمینان حاصل می‌کنیم که این رژیم قاتل به‌طور کامل پاسخگو شود.»

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، هم در این مراسم یابود، با اشاره به آغاز روند ارسال پرونده سرنگونی این هواپیما به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه گفت: «بهترین وکلای کره زمین را پیدا خواهیم کرد تا مطمئن شویم رژیم ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری پاسخگوی جنایتش خواهد بود.»

در اواخر شهریور، انجمن خانواده‌های جانباختگان سرنگونی پرواز اوکراینی از ثبت شکایت رسمی و مستقل خود علیه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در دیوان بین‌المللی کیفری لاهه خبر داده بود.

پیر پویلیور، رهبر محافظه کار فدرال، نیز در این مراسم سخنرانی کرد و خواستار عواقب شدیدتری برای جمهوری اسلامی، از جمله قراردادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی شد، درخواستی که بارها از سوی خانواده قربانیان بیان شده است.

این مراسم با فراخوان انجمن خانواده‌های جانباختگان هواپیمای اوکراینی، و سخنگوی آن، حامد اسماعیلیون، به هدف دادخواهی برای خانواده‌ها و همین‌طور کشته شدگان و اعدام‌شدگان خیزش انقلابی مردم در پی قتل مهسا امینی برگزار شد.

اسماعیلیون در این مراسم از دولت کانادا خواست سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد و همین‌طور نماینده جمهوری اسلامی در ایکائو و دیگر عوامل جمهوری اسلامی را از کانادا اخراج کند. او گفت: «علی خامنه‌ای هم باید مانند پوتین تحریم شود.»

جواد سلیمانی، همسر الناز نبیی، از قربانیان شلیک موشک به این هواپیمای مسافربری، نیز با حضور در برنامه چشم‌انداز با سیما ثابت گفت همه مردم ایران به جمهوری اسلامی یک «نه» بزرگ گفتند که در طول ۴۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. او افزود: «همبستگی میان کسانی که برای ایران آزاد می‌جنگند به ما امید می‌دهد.»

در همین حال، سولومیا بابروفسکا، نماینده پارلمان اوکراین و عضو کمیته امنیت ملی این کشور، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال گفت وظیفه اصلی گروه «هماهنگی و واکنش بین‌المللی برای قربانیان پرواز پی‌اس‌-۷۵۲» پاسخگو کردن مقام‌های جمهوری اسلامی در قبال این جنایت است.

جمهوری اسلامی دلیل سرنگونی این هواپیمای مسافربری را خطای انسانی عنوان کرده و تاکنون از پاسخگویی به دادخواهان پرونده و کشورهایی که شهروندانشان با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران کشته شده، خودداری کرده‌ است.

پرواز پی‌اس-۷۵۲ هواپیمایی اوکراین اینترنشنال، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه سال ۹۸ دقایقی پس از پرواز هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *