تصویر بدون رتوش از فقر؛ هزینه معیشت شرافتمندانه ۳ نفر ۲۱ میلیون تومان در ماه

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۰

با نزدیک شدن به زمان تعیین «میزان افزایش دستمزد» در سال آینده، روزنامه همشهری، از معیشت شرافتمندانه و ضرورت افزایش دستمزد برای حفظ کرامت کارگران نوشت.

به نوشته این روزنامه دستمزد سال آینده برای حفظ وضعیت موجود باید حداقل ۵۱ درصد افزایش پیدا کند و کف دریافتی یک خانوار ۳ نفره کارگری با احتساب مزایا به حوالی ۹.۷ میلیون تومان برسد.

بر اساس برآوردهای همشهری با فرض تجربه تورم ۲ درصدی در ماه‌های دی و بهمن امسال، سهم خوراک در سبد معیشت کارگران از ۳میلیون و ۵۵۵ هزار تومان در بهمن سال قبل به ۵ میلیون و ۳۶۳هزار تومان در بهمن امسال خواهد رسید.

در این شرایط با توجه به سهم ۲۵.۵درصدی خوراک در سبد هزینه کارگران، هزینه واقعی معیشت شرافتمندانه (نه حداقلی) یک خانوار ۳نفره کارگری در بهمن‌ماه (زمان تعیین هزینه معیشت) از ۱۳.۹میلیون تومان در بهمن سال قبل به مرز ۲۱ میلیون تومان در بهمن سال‌جاری افزایش خواهد یافت.

چندی پیش صالح آبادی، رئیس کل سابق بانک مرکزی اعلام کرد: «افزایش دستمزد ۵۷ درصدی امسال رقم عجیب و غریبی بود و به هیچ وجه سال آینده چنین افزایشی تکرار نمی‌شود.»

در واکنش به این گفته‌ها حمید حاج اسماعیل، فعال و کارشناس حوزه کارگری گفت: «به نظرم وی باید جوابگوی دلیل افزایش نرخ تورمی باشد که زندگی مردم به خصوص قشر کارگری را در شرایط سختی قرار داده نه اینکه به معیشت کارگران حمله کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *