جایزه «۱۵ میلیون دلاری» آمریکا برای دادن اطلاعات درباره شبکه مالی سپاه پاسداران

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۵

وب‌سایت رسمی «برنامه پاداش برای عدالت» وابسته به وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشینگتن در ازای اطلاعاتی که سازوکارهای مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تمام شاخه‌های مختلف آن، از جمله نیروی قدس سپاه، را مختل کند تا سقف ۱۵ میلیون دلار پاداش پرداخت خواهد کرد.

در این اطلاعیه آمده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حملات و فعالیت‌های تروریستی متعددی را در سطح بین‌المللی تامین مالی کرده است.

این اطلاعیه می‌افزاید جمهوری اسلامی ایران به‌واسطه نیروهای نیابتی خود در منطقه از جمله گروه حماس و حزب‌الله و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت تهران در عراق، عملیات تروریستی مورد نظر خود را در خارج از ایران هدایت می‌کند.

بنابر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، هرگونه اطلاعات مربوط به منابع درآمدی سپاه پاسداران و شاخه برون‌مرزی آن، نیروی قدس، و کارگزارانش و یا سازوکارهای اصلی تامین مالی آن مشمول دریافت پاداش خواهد شد، از جمله تمهیدات مالی غیرقانونی سپاه مانند «نفت در برابر پول» و شرکت‌های پوششی که به نیابت از سپاه پاسداران در سطح بین‌المللی فعال هستند.

این پاداش ۱۵ میلیون دلاری همچنین شامل اطلاعاتی می‌شود که هویت اشخاص حقیقی یا حقوقی که در زمینه دور زدن تحریم‌های آمریکا و یا تحریم‌های بین‌المللی با سپاه همکاری دارند و نیز موسسات مالی و صرافی‌های رسمی طرف معامله با سپاه را افشا کند.

افشای اطلاعات مربوط به شگردهای سپاه پاسداران در زمینه انتقال پول و کالا به گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران نیز از جمله این موارد ذکر شده است.

وزارت خارجه آمریکا فروردین‌ سال ۱۳۹۸ کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی» معرفی کرد.

این فرمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، ذیل بخش ۲۱۹ قانون مهاجرت و امنیت به اجرا درآمد.پیشتر، کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۷ قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها -موسوم به کاتسا- را تصویب کرده بود که این قانون مبنای افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمول دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ قرار گرفت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۰۷ و در چارچوب دستور اجرایی ۱۳۲۲۴، نیروی قدس سپاه را تحریم و به عنوان سازمانی تروریستی معرفی کرده بود.

تصمیم دولت ترامپ برای تروریستی خواندن کلیت سپاه، در آستانه سالگرد خروج آمریکا از توافق شش قدرت جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی (برجام) و تشدید تحریم‌های تهران در حوزه‌های نفتی، کشتی‌رانی و بانکی اجرایی شد.

با گذشت بیش از سه سال، گزارش‌ها حاکی است که اصرار جمهوری اسلامی به خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، در حال حاضر یکی از عوامل اصلی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات وین برای احیای برجام است.

از دیگر شروط ایران، دریافت تضمین مبنی‌بر عدم خروج واشینگتن از این توافق در آینده عنوان شده است.

دولت جو بایدن، خواسته‌های ایران را خارج از چارچوب توافق برجام می‌داند و تاکنون حاضر به پذیرش خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی نشده است.

با استفاده از وب‌سایت «پاداش برای عدالت» و گزارش‌های وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *