جشنواره فجر با صندلی‌های خالی؛ وزیر ارشاد: استقبال خوبی بود

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۵

وزیر ارشاد از “استقبال بسیار خوب” از جشنواره تئاتر فجر خبر داد. تصاویر اما نشان می‌دهند که تحریم‌ها اثرگذار بوده و در زمان افتتاحیه این جشنواره صندلی‌ها خالی است. قرار است اسامی فیلم‌های جشنواره فیلم فجر “پنهان” بمانند.

گزارش‌های تصویری حاکی از “سوت و کوری” جشنواره تئاتر فجر است و حاضران اندک مراسم افتتاحیه این جشنواره، امسال با صندلی‌های خالی روبرو شدند.

با این حال محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۵ بهمن (۲۵ ژانویه) گفته است: «جشنواره تئاتر فجر هم آغاز شده و با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو بوده است. تقریباً سالن‌ها مملو از جمعیت است و این جشنواره تا ۱۲ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت و پخش فیلم‌ها هم در بخش داوری جشنواره از ۱۲ بهمن آغاز می‌شود.»

وزیر ارشاد شامگاه یکشنبه دوم بهمن به خبرنگاران گفت: «جشنواره تئاتر فجر امسال به لحاظ برپایی رویدادهای منطقه‌ای و استانی دوره‌ای کم‌نظیر به شمار می‌رود.»

کورش زارعی، دبیر جشنواره تئاتر فجر نیزروز چهارشنبه ۵ بهمن در مصاحبه با تسنیم تلویحا اشاره می‌کند که دست‌اندرکاران معروف تئاتر با جشنواره همکاری نکرده‌اند و در توجیه آن گفت “ما از بسیاری دعوت کردیم، اما آن‌ها از ما دستمزدها و بودجه‌های کلان می‌خواستند”.

بسیاری هنرمندان و دست‌اندرکاران تئاتر و سینما از هفته‌ها قبل اعلام کرده بودند، به دلیل سرکوب خونین اعتراضات به حق مردم ایران، جشنواره تئاتر و فیلم فجر را تحریم خواهند کرد.

زارعی می‌گوید، از آنجا که این جشنواره قادر به پرداخت دستمزدهای میلیاردی نیست، “حالا به این بهانه‌ها، تولید اتفاق نیفتاد و دوستان پیشکسوت و شناخته‌شده ما کار نکردند، اما جوانان و شهرستانی‌های ما عاشق کارشان هستند در واقع تمرین می‌کردند و اجرا می‌‌رفتند، عاشقانه پای کار ایستادند و جهادگرانه تا آخر که این روزها جشنواره به راه افتاده است، پای ما ایستاده‌اند”.

اسامی فیلم‌های جشنواره فجر “پنهان” می‌مانند

سایت نزدیک به شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی “نورنیوز” می‌گوید: «جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه برگزار می‌شود به هدف معاندین تبدیل شده است.»

نورنیوز می‌افزاید: «از زمان شروع اغتشاشات جمعی از سینماگران با تحریک عوامل خارجی، حکم به تحریم این جشنواره فرهنگی دادند و اعلام کردند که در این فستیوال شرکت نخواهند کرد و هر آنکس هم در این جشنواره حضور داشته باشد، خائن اعلام کردند.»

در حالی که زمان زیادی به شروع جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باقی نمانده، هنوز اسامی فیلم‌های حاضر مشخص نیست.

نورنیوز در این رابطه می‌نویسد: «با شناختی که از معاندین و مخالفین جمهوری اسلامی ایران داریم، در صورت اعلام اسامی فیلم‌ها و متعاقباً اشخاص حاضر در پروژه‌ها، موجی از فحاشی و انتقاد به سمت این افراد می‌رفت و جشنواره امسال به حاشیه کشانده می‌شد.»

حال با تدابیر “اهالی فرهنگ و خصوصاً وزارت ارشاد” قرار شده که “اسامی فیلم‌ها فعلاً پنهان بماند تا عوامل سازنده از گزند وطن‌فروشان و اغتشاشگران داخلی و خارجی در امان باشند”.

با توجه به گزارش‌های منتشر شده و عدم استقبال و تحریم از سوی هنرمندان، به نظر می‌رسد این جشنواره در طول ۴۳ سال حاکمیت جمهوری اسلامی بدترین دوره خود را تجربه خواهد کرد.

دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *