خروج ۱۵۰۰ میلیارد تومان از بورس در پی دخالت بانک مرکزی در بازار ارز

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۶

خروج سنگین پول از بورس نشان می‌دهد متغیر اعتماد در بازار به‌‌شدت متزلزل شده است

ورود بانک مرکزی به بازار ارز و تعیین قیمت دستوری در این بازار به ریزش دو درصدی بازار بورس و خروج یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در یک روز از این بازار منجر شد. این میزان خروج پول پنجمین خروج بزرگ سرمایه‌ مردم در تاریخ بورس تهران و سنگین‌ترین خروج پول از این بازار در سال ۱۴۰۱ است.

آن‌طور که رسانه‌های اقتصادی در ایران گزارش کرده‌اند، در روز چهارشنبه پنجم بهمن، ۷۶ درصد از نمادها در محدوده منفی تابلو دادوستد شدند و رکورد تازه‌ای را در سال‌ ۱۴۰۱ به ثبت رساندند.

این اتفاق دو ماه پس از آن رخ داد که شاخص کل بورس روندی مثبت گرفت که از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون بی‌سابقه بود.

اظهارنظرهای متناقض درباره عرضه خودرو در بورس کالا، ادامه نگرانی‌ها از آثار بودجه ۱۴۰۲، ارز شرکت‌های صادراتی و ورود بانک مرکزی به بازار ارز با هدف نرخ‌سازی اصلی‌ترین عوامل این ریزش بزرگ اعلام شدند.

سایت تجارت‌نیوز به نقل از برخی از کارشناسان، اقدام جدید بانک مرکزی در حذف ارز توافقی، تعیین دستوری نرخ ارز و افزایش سقف فروش دلار از دو هزار یورو به پنج هزار یورو را در این ریزش بازار مقصر دانست.

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه، در این زمینه گفت: «نوسان‌های نرخ ارز که به واسطه بانک مرکزی در بازار به وجود آمد، برای بورس تبعات زیادی داشت.» به گفته عصاری، نوسان شدید قیمت دلار باعث منفی شدن شاخص کل بورس می‎‌شود و نوسان دلار برای بورس و اقتصاد کشور بد است.

روزنامه دنیای اقتصاد هم در تحلیلی نوشت: «فضای مبهم و پرتلاطم در اقتصاد کشور همچنان وجود دارد و این نوسان‌ها به‌ جان بازار سرمایه نیز افتاده و نماگر اصلی آن را کاهشی کرده است.» به نوشته این روزنامه، پس از اعلام سیاست‌های جدید بانک مرکزی، «فعالان بازار سهام با هیجان بیشتری برای فروش سهام خود اقدام کردند».

این روزنامه تجربه دخالت دولت در بازار ارز، افزایش تحریم‌های بین‌المللی، تنش‌های سیاسی و کمرنگ‌شدن امیدها به احیای برجام را از مهم‌ترین عواملی نام برد که «چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز نزولی برای نرخ دلار» را مبهم کرده‌اند و «بورس نیز در صورت افزایش نرخ ارز، به روند روبه‌رشد خود ادامه خواهد‌ داد».

آن‌طور که این روزنامه اعلام کرد، بازار سهام در ایران در پنج روز اخیر با خروج سهمگین پول مواجه و بیش از دو هزار و ۷۰۰ میلیارد‌ تومان نقدینگی از بازار خارج شده است. دنیای اقتصاد می‌نویسد: «این مقدار خروج پول نمایانگر آن است که دولت با بازار سهام سر سازگاری نداشته و با دخالت‌های بانک‌ مرکزی در بازار ارز، دخالت‌های دولتی در بازار خودرو و عرضه محصولات خودرویی در بورس‌کالا، راه را برای ادامه رشد بازار مسدود کرده؛ به‌ طوری‌ که فضای سرمایه‌گذاری در بازار سهام در کوتاه‌مدت مبهم شده‌ است.»

این روزنامه در پایان تحلیل خود، پیش‌بینی کرد: «تا زمان تخلیه هیجانات و تعیین تکلیف برخی از متغیرها و عوامل اقتصادی، بورس تهران شاهد ورود دوباره پول به بازار سهام نخواهد بود.»

خروج سنگین پول از بورس تهران همچنین نشان می‌دهد متغیر اعتماد در بازار به‌‌شدت متزلزل شده و با انتشار اخبار متفاوت، بازار سهام  فرار بیشتر نقدینگی در روز‌های آینده را شاهد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *