پلیس فرانسه: تابلوی یادبود روح‌الله خمینی در نوفل لوشاتو تخریب شده است

By | ۱۴۰۱-۱۱-۰۶

پلیس فرانسه روز چهارشنبه ۲۴ ژانویه اعلام کرد تابلوی بحث‌برانگیز حاوی تصویر روح‌الله خمینی در نوفل لوشاتو به شدت آسیب دیده است.

این تابلوی یادبود شیشه‌ای در زمینی شخصی در شهر کوچک نوفل لوشاتو در غرب پاریس واقع شده است، درست جایی که روح‌الله خمینی چند ماه از زندگی خود را در آنجا گذراند تا اینکه در نهایت در بهمن ۱۳۵۷ به تهران بازگشت.

روح الله خمینی در نوفل لو شاتو

همزمان با شروع اعتراضات ضد حکومتی در سراسر ایران، بحث‌ها بر سر ادامه وجود این تابلوی یادبود بالا گرفت. این تابلوی شیشه‌ای حاوی تصویری از بنیانگذار جمهوری اسلامی و برخی توضیحات به زبان فرانسوی و فارسی در مورد تاریخچه اقامت او در نوفل‌لوشاتو و تشکر از مهمان‌نوازی مردم فرانسه بود. این تابلو ۶ سال پیش با حضور سفیر وقت جمهوری اسلامی در پاریس و شهردار نوفل لوشاتو نصب و افتتاح شده بود.

یک منبع آگاه در ژاندارمری منطقه «ایولین» در این رابطه به خبرگزاری فرانسه گفت که این تابلو در عصر روز چهارشنبه آسیب دیده است.

به گفته این منبع که نخواست نامش فاش شود، «محافظ شیشه‌ای تابلو شکسته شده و تصویر آیت‌الله خمینی از قاب چوبی آن خارج شده و روی زمین گذاشته شده بود.»

مالکیت این زمین شخصی است ولی با این حال این تابلو در این مدت داخل حیاط آن بود و به وضوح از خیابان قابل مشاهده بود. آیت الله خمینی از اکتبر ۱۹۷۸ تا ژانویه ۱۹۷۹ در این ملک زندگی می‌کرد.

پس از فشار چندین سازمان غیردولتی، شهرداری این منطقه در اواسط ژانویه اعلام کرد که این تابلو از دید عموم پنهان خواهد شد. البته به طور دقیق گفته نشد که چطور این کار را انجام خواهند داد و فقط ذکر شد که ممکن است «با نصب یک بیلبورد بزرگ‌تر در پیاده رو» جلوی دید آن را بگیرند.

پیش‌تر، معاون موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی با انتقاد از تصمیم شهرداری نوفل لوشاتو گفته بود که «روزگاری فرانسه به مهد آزادی بیان شهره بود؛ پنهان کردن تصویر امام از مقابل یک بنای تاریخی خدشه به این تصور قدیمی است.»

اخیرا «اتحادیه بین‌المللی حقوق زنان» به نمایندگی از مجموعه‌ای متشکل از چهل سازمان غیردولتی و انجمن «زن آزادی» از شهردار نوفل لوشاتو خواسته بودند تا «در پرتو رویدادهای غم‌انگیزی که در حال حاضر در ایران در حال رخ دادن است» بدون فوت وقت دستور پوشاندن این تابلو را صادر کند.

البته پیش از هر اقدامی از سوی شهرداری نوفل لوشاتو، مطابق گزارش پلیس، تابلوی یادبود آقای خمینی عصر روز گذشته تخریب شد. در ویدئویی تایید نشده که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، فردی با صورت پوشیده با ورود به حیاط این ملک، با چکش طلق روی تابلو را شکسته و با پایین انداختن صفحه حاوی تصویر آقای خمینی، به جای آن پرچم شیر و خورشید نشان را قرار می‌دهد.
یورونیوز:

نصب پرچم ایران با نشان شیر و خورشید در محل اقامت آیت الله خمینی در نوفل لو شاتوعکس از شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *