محاصره کامل مسجد مکی زاهدان توسط توسط نیروهای خامنه ای / «بازداشت گسترده» در اطراف مسجد مکی

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۵
نیروهای سرکوبگر خامنه ای، مسجد مکی و مصلای زاهدان را از امروز صبح کاملا محاصره کرده که تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است.
یک منبع مطلع در این مورد گفت: دنا ۶٢۵  سفید رنگ مقابل مسجد اشاعه التوحید زاهدان با افراد لباس شخصی پارک کرده و با با همین مشخصات خودرو، نیروهای اطلاعات در خیابان مهر در داخل خودرو لباس بلوچی بر تن دارند.
خیابان های خیام، مهر، مدنی به فلکه خیام، کمربندی خیام، خیام ورودی سالن همایش، فلکه مادر به سوی مهر و مهتاب هر 150 متر نیروهای مسلحی زیادی مستقر هستند.
به گفته این منبع نیروهای نظامی مسلح با سلاح های سنگین تمام خیابان های منتهی به مصلای زاهدان را مسدود کرده و باعث نگرانی شهروندان اهل سنت شده است.

«بازداشت گسترده» در اطراف مسجد مکی

گزارش‌ها حاکی از فضای شدیدا امنیتی و «بازداشت‌های گسترده» در زاهدان و گشت‌زنی نیروهای امنیتی در برخی دیگر از شهرهای استان سیستان و بلوچستان در روز جمعه، پنجم اسفند، است. همزمان قطعی اینترنت مانع پخش مستقیم اینترنتی سخنرانی مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، شد.

به گزارش رادیو فردا، در حالی که در پنج ماهِ اعتراضات سراسری سخنرانی نمازجمعه آقای عبدالحمید هر هفته از حساب رسمی اینستاگرام او به صورت زنده پخش می‌شد، سخنرانی او در روز جمعه، پنجم اسفند، از اینستاگرام پخش نشد.

در همین زمینه در حساب اینستاگرام مولوی عبدالحمید آمده است که «به علت قطعی اینترنت» امکان پخش زنده خطبه‌های نماز جمعه وجود نداشته است.

وب‌سایت حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد نیز تایید کرد که «اختلال در اینترنت» مانع پخش زنده خطبه نماز جمعه مولوی عبدالحمید شده است.

همزمان یک شهروند از زاهدان پیش از ظهر روز جمعه به رادیوفردا خبر داد که مسجد مکی در محاصره قرار گرفته و ماموران حکومتی مردم حاضر در محل را بازداشت می‌کنند و اینترنت محل نیز دچار اختلال شده است.

دیگر گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز حاکی است که نیروهای سپاه پاسداران قصد ورود به مسجد مکی را داشته‌اند که نگهبانان این مسجد جلو آنان را گرفتند.

همچنین برخی گزار‌ش‌ها از بازداشت تعدادی از مردم در اطراف این مسجد خبر داده‌اند که هنوز مقام‌های رسمی آن را تایید نکرده‌اند.

علاوه بر زاهدان، گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی حاکی است که در شهر خاش نیز نیروهای نظامی در حال گشت‌زنی در خیابان‌های اطراف مسجد الخلیل بوده‌اند.

با این حال، بر اساس گزارش‌ها، مردم زاهدان روز جمعه نیز پس از نماز جمعه راهپیمایی کردند.

ایجاد فضای امنیتی در سیستان و بلوچستان در حالی است که شامگاه پنج‌شنبه، یک مقام نیروی انتظامی کشته شدن ابراهیم ریگی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات زاهدان، در جریان بازداشت دوباره او را تایید کرد اما آن را ناشی از یک «اقدام خودسرانه» دانست.

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که در جریان اعتراضات سراسری در ایران بیشترین اعتراضات را داشته و بیشترین قربانی را داده است.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان بارها خواستار برخورد با عوامل کشتار مردم معترض در زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان شده، اما هنوز این عوامل به دست عدالت سپرده نشده‌اند.

این رهبر پرنفوذ اهل سنت همچنین در هفته‌های گذشته در نماز جمعه زاهدان، علنا از اعتراضات سراسری حمایت کرده و در سخنرانی هفته گذشته خود خواستار برگزاری یک همه‌پرسی برای تعیین نظام سیاسی جدیدی در ایران شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *