دیوان عالی در ایران حکم اعدام حبیب اسیود، شهروند ایرانی- سوئدی را تائید کرد

By | ۱۴۰۱-۱۲-۲۲
دیوان عالی ایران اعلام کرده که حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب، ملقب به «حبیب اسیود» به اتهام «افساد فی‌الارض» از طریق «تشکیل، اداره و سرکردگی گروه حرکه النضال» و همچنین اجرای «عملیات تروریستی» در استان خوزستان در این دیوان تایید شده است.
حکومت ایران آقای اسیود را متهم کرده که در چندین بمب‌گذاری و همچنین حمله ۳۱ شهریور ۹۷ به رژه نظامی سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در اهواز دست داشته است.
در این حمله ۲۴ نفر از جمله ۱۸ نفرازنیروهای سپاه پاسداران کشته شدند.
حبیب اسیود رهبر سابق «حرکه النضال» از گروه‌های مخالف حکومت ایران است که هدف خود را دفاع از حقوق اقلیت عرب این کشور اعلام کرده است.
جمهوری اسلامی «حرکه النضال» را یک گروه «تروریستی» می‌داند؛ این گروه اما ادعای دخالت در عملیات مسلحانه را رد می‌کند.
حبیب اسیود در آبان ماه ۱۳۹۹ توسط سرویس امنیتی جمهوری اسلامی در ترکیه ربوده و به ایران منتقل شد.
ماموران وزارت اطلاعات بعدا اعلام کردند که در عملیاتی «پیچیده» او را دستگیر کرده‌اند، اما گزارش‌هایی که بعد از آن منتشر شد حاکی از آن بود که ماموران امنیتی او را با هماهنگی یک باند قاچاق بین‌المللی ربوده و به ایران منتقل کردند.
تلویزیون حکومتی ایران تاکنون چند بار اعترافاتی از حبیب اسیود پخش کرده است؛ مشخص نیست که این اعترافات تحت چه شرایطی صورت گرفته است.
در ۴۰ سالی که از روی کار آمدن جمهوری اسلامی می‌گذرد، گرفتن «اعترافات اجباری» از منتقدان و مخالفان رواج داشته است.اقداماتی از این دست اگرچه از سوی کشورها و نهادهای بین‌المللی و حقوق‌بشری محکوم شده اما باعث نشده حکومت از چنین‌کاری صرف‌نظر کند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *