حکومت با دوربین‌های نظارتی بی‌حجاب‌ها را می‌بیند اما مسمومیت دانش‌آموزان را نه!

By | ۱۴۰۲-۰۱-۲۲

-«فاکس نیوز» در گزارشی می‌نویسد مقامات جمهوری اسلامی با دوربین‌های نظارتی در معابر عمومی به دنبال اعلام جرم علیه زنانی هستند که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند. در این گزارش آمده با وجود این دوربین‌ها اما عوامل مسمومیت دختران دانش‌آموز بعد از چهار ماه هنوز مشخص نشده موجی از مسمومیت‌ بر اثر حملات به مدارس دوباره از سر گرفته شده است.
– شهرداری تهران و پلیس راهنمایی رانندگی با نیروی انتظامی برای شناسایی بی‌حجاب‌ها توسط دوربین‌های نظارتی همدستی می‌کنند.
– معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی از منتقدان برخورد با بی‌حجاب‌ها گفته از ظرفیت دوربین‌ها برای کشف عوامل مسمومیت دانش‌آموزان استفاده شود.
-مرتضی حسینی نماینده میانه در مجلس در نطقی خطاب به سردار رادان رئیس پلیس جمهوری اسلامی گفته بود «با احضار بی‌حجاب‌ها نمی‌شود با کشف حجاب برخورد کرد و توان و نیروی خود را صرف مبارزه با مردان هنجارشکن، زورگیر و معتادان متجاهر و امنیت راه‌ها و جاده‌ها کنید».
– حجت‌الاسلام آقامیری عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به افزایش بی‌حجابی در جامعه گفته بود «شهر پر از تصاویر هرزه‌گری شده است و شهرداری با گل‌درمانی نمی‌تواند با فتنه شیطان مقابله کند و باید برخورد جدی داشته باشد.» اشاره او به طرحی بود که طی آن زنان چادری در ایستگاه‌های مترو یا معابر عمومی به زنان بی‌حجاب گل داده و به آنها «تذکر لسانی» می‌دادند.

دوربین‌های نظارتی در سطح شهر تهران

سرکوب کشف حجاب زنان در ایران و تداوم نافرمانی آنها به صورت گسترده رو به افزایش است. درگیری میان مردم با مزاحمت‌های «آمران معروف» بیشتر شده و همزمان اختلاف درون حکومت در مورد اصرار  بر حجاب اجباری نیز علنی‌تر شده است.

به گفته سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران «دوربین‌های ثبت جرائم رانندگی موارد کشف حجاب را هم ثبت می‌کنند.»

وی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم توضیح داده «تمامی سامانه‌هایی که در سطح شهر کار می‌کنند، بهره‌برداری‌های چند منظوره دارند و هر اطلاعاتی را در خود ذخیره می‌کنند.»

به گفته این مقام پلیس «دوربین‌های نظارتی در سطح شهر را شهرداری تهیه کرده است و مسئولیت نگه داشتن آنها هم با شهرداری است، اما این دوربین‌ها بانک‌های اطلاعاتی مختلفی دارند که هر نهاد و سازمان می‌تواند اطلاعات مربوط به خود را از این بانک‌ها استخراج کند.»

هنوز مشخص نیست دقیقاً کدام نهاد قرار است محتوای دوربین‌های نظارتی در مورد حجاب را زیر نظر داشته باشد اما به نظر می‌رسد تمامی ارکان و نهادهای رسمی نظام از جمله شهرداری‌ها به بخشی از ماشین سرکوب در حوزه‌های مختلف تبدیل شده‌اند.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرد استفاده از دوربین‌های هوشمند «اقدام ابتکاری» برای جلوگیری از بروز «تنش و تزاحم با هموطنان در برقراری قانون حجاب است» و قرار است «افراد هنجارشکن» شناسایی شوند!

در همین ارتباط «فاکس نیوز» در گزارشی می‌نویسد مقامات جمهوری اسلامی با دوربین‌های نظارتی در معابر عمومی به دنبال اعلام جرم علیه زنانی هستند که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند. در این گزارش آمده با وجود این دوربین‌ها اما عوامل مسمومیت دختران دانش‌آموز بعد از چهار ماه هنوز مشخص نشده و موجی از مسمومیت‌ بر اثر حملات به مدارس دوباره از سر گرفته شده است.

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در اعتراض به این اقدام نیروی انتظامی می‌گوید «اگر بنا است از ظرفیت‌های نرم‌افزاری استفاده کنیم، اولویت حوزه‌های نظامی و انتظامی را در جهت مسائل بسیار مانند بزهکاری، دزدی، کیف‌قاپی و زورگیری و مسمومیت دختران دانش‌آموز بگذاریم نه مسائلی که اخیراً مطرح می‌شود.»

وی بعد از مجیزگویی درباره علی خامنه‌ای و قاسم سلیمانی با اشاره به اینکه «نگاه امنیتی» در مسئله حجاب مشکلات را بیشتر می‌کند گفته «بسیاری از نهادهای فرهنگی و مذهبی که اعتبارات کلانی از بودجه کشور را به خودشان اختصاص داده‌اند، باید پاسخگو باشند که چرا در بحث تبین فلسفه حجاب کوتاهی کرده‌اند نه اینکه پرسشگر باشند.»

از درون نظام در ارتباط با پیامدهای برخورد با بی‌حجابی و افزایش تنش‌های اجتماعی به مسئولان هشدار می‌دهند. در همین ارتباط مرتضی حسینی نماینده میانه در مجلس یکشنبه ۲۰ فروردین در نطقی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی از جمله احمدرضا رادان فرمانده نیروی انتظامی تذکر داد که «کشف حجاب خلاف بیّن شرع و قانون است، اما سردار رادان عزیز احضار افراد و معرفی آنها به دستگاه قضایی به خاطر این موضوع نه حکیمانه است و نه عملی.»

وی هشدار داد «در دام جدیدی که دشمن پهن کرده، ورود نکنید. لطفاً توان و نیروی خود را صرف مبارزه با مردان هنجارشکن، زورگیر و معتادان متجاهر و امنیت راه‌ها و جاده‌ها کنید.»

مقابله شهرداری با بی‌حجابی

یک هفته پیش از این محمدامین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خبر داده بود
در تعطیلات نوروز «دو جلسه مفصل با حضور شهردار تهران و زیرمجموعه‌ها برای حجاب برگزار شد و پافشاری داریم که در حوزه حجاب بیشتر کار شود تا کم‌کاری‌ها جبران [شود] و اقدامات خوبی صورت گیرد.» با اینهمه پرویز سروری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران ادعا می‌کند «شهرداری با بی‌تفاوتی خود به بی‌قانونی و بی‌حجابی دامن می‌زند.»

حجهت‌الاسلام آقامیری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به افزایش بی‌حجابی در بطن جامعه گفته بود «شهر پر از تصاویر هرزه‌گری شده است و شهرداری با گل‌درمانی نمی‌تواند با فتنه شیطان مقابله کند و باید برخورد جدی داشته باشد.» اشاره او به طرحی بود که طی آن زنان چادری در ایستگاه‌های مترو یا معابر عمومی به زنان بی‌حجاب گل داده و به آنها «تذکر لسانی» می‌دادند.

این مواضع نشان می‌دهد در داخل نظام در مورد نحوه برخورد با بی‌حجاب‌ها اختلاف و شکاف‌ها عمیق‌تر شده است.

قابل  توجه اینکه خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۹۷ و چند ماه پیش از کشتار آبان ۹۸ در یک «رپرتاژآگهی» گزارشی با عنوان «معرفی جدیدترین قابلیت‌های دوربین‌های مداربسته» منتشر کرده و در تبلیغ آن نوشته بود که یکی از قابلیت‌های آن تشخیص و شناسایی چهره و ردیابی خودکار است. در بخش پایانی این گزارش نیز آمده بود که «خوشبختانه هایک ویژن در ایران دارای نمایندگی رسمی است» و  شماره تماس آن برای فروش  این شرکت را نیز در  گزارش منتشر کرده بود! چین و روسیه نیز با دوربین‌های نظارتی میلیون‌ها شهروند خود را زیر نظر دارند و به جمهوری اسلامی تجهیزات نظارتی و جاسوسی و ادوات سرکوب می‌فروشند.
کیهان لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *