پای ابراهیم رئیسی هم به ماجرای هدیه ۷۰ ماشین‌ شاسی‌بلند به نمایندگان باز شد

By | ۱۴۰۲-۰۲-۰۸

توصیه علی خامنه‌ای برای همکاری روسای سه قوه، نه تنها موجب انصراف به استیضاح وزیر وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشد، بلکه ابعاد جدیدی از یک رشوه احتمالی و بزرگ به نمایندگان برای انصراف از استیضاح چند ماه پیش « رضا فاطمی‌امین» مشخص شده است.

از چند هفته پیش قرار شد که نمایندگان رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را استیضاح کنند. هفته پیش علی خامنه‌ای در سخنانی کوتاه در خطبه‌های نماز عید فطر در روز شنبه ۲ اردیبهشت گفت: «با تقویت اراده می‌توان مشکلات کشور را رفع کرد و اگر سه قوه به طور کامل همکاری کنند کارها به مشکل بر نمی‌خورد.

بعد از این سخنرانی، کمال حسین پور، نماینده سردشت از امضاکنندگان استیضاح گفت با توجه به رهنمود رهبر معظم انقلاب، مساله استیضاح وزیر صمت منتفی است.

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز
احمد علیرضابیگی نماینده تبریز

اما این پایان ماجرا نبود. دو نماینده مجلس فاش کردند که در استیضاح قبلی، رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت به نمایندگان حدود هفتاد ماشین شاسی بلند داد.
۱۰ آبان ۱۴۰۱ هم رضا فاطمی‌امین استیضاح شده بود اما ناگهان او با ۸۴ رای موافق ۱۸۲ رای مخالف در سمت خود ابقا شده بود.

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ با ایلنا به طور تلویحی وزارت صمت را به رشوه دادن به نمایندگان متهم کرد. او گفت: بنا ندارم از امتیازاتی که داده شده است صحبت کنم. اما خوب است هیات رییسه محترم مجلس شورای اسلامی بیاید تکلیف آن خودرو‌هایی که به نمایندگان داده شد را مشخص کند که چرا قریب به ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو در اختیار نمایندگان قرار گرفت و تکلیف و ارتباط آن را با موضوع استیضاح نمایندگان روشن کنند.

احمد رسولی‌نژاد، نماینده دماوند
احمد رسولی‌نژاد، نماینده دماوند

احمد رسولی‌نژاد، نماینده دماوند و عضو کمیسیون صنایع و معادن هم به صراحت گفت: ر روزی که قرار بود وزیر استیضاح شود، اسناد زیادی با خود به همراه آورده بودم… قبل از شروع سخنرانی من یکباره اعلام شد که رای‌ها به استیضاح وزیر برگشته است و در همان روز مباحثی مطرح شد که شب قبل از استیضاح وزیر در خیابان سمیه در ساختمان وزارت صمت حواله ۷۰ تا ۷۵ خودرو شاسی بلند به نمایندگان مجلس داده شده است.

بعد از این اظهارات مقامات دولتی در مقام تکذیب برآمدند. دولت این موضوع را «دروغ پردازی» نامید و خواستار ورود دستگاه قضایی شد.

روز پنجشنبه محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران از دستور فوری برای رسیدگی به ادعای دو نماینده خبر داد. او تهدید کرد که چون موضوع مهم و با حیثیت دولت و مجلس ایران در ارتباط است،‌ اگر مدارکی وجود نداشته باشد،‌ این نمایندگات تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.

پنجشنبه، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز از موضع خود عقب نشینی نکرد و گفت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور هم در جریان تحویل ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان برای انصراف از انصراف وزیر صمت بوده است.

قرار است وزیر صمت دوباره استیضاح شود اما به نظر می‌رسد تلاش دولت برای شکست یک استیضاح دیگر، ادامه دارد.

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به نوعی لابی‌های دولت برای نگه داشتن فاطمی امین در وزارت صمت را تایید کرده و به سایت «دیده‌بان» گفته است: «امروز هم با من تماس گرفته و گفتند از طرف دولت ماموریت داریم که با شما صحبت کنیم تا از استیضاح کوتاه بیایید یا رای اعتماد دهید.»
صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *