سرکوب دانشجویان با تعلیق آینده

By | ۱۴۰۲-۰۳-۰۴

اعتراض‌ها به تعلیق دانشجویان علوم پزشکی تبریز و صدور احکام تعلیق و ممنوع‌الورودی ادامه دارد

کمیته انضباطی در روزهای اخیر هشت دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز را به تعلیق‌های طولانی‌مدت و تبعید تحصیلی به شهر‌های اهواز، سمنان، کاشان، ارومیه و اردبیل محکوم کرد. این حکم اعتراض شدید دانشجویان را به همراه داشت و موضوع ممنوع‌الورودی و تعلیق دانشجویان را به یکی از مسائل اصلی فعالان مدنی و دانشجویی تبدیل کرد. این دانشجویان پس از آن تعلیق شدند که آ‌ن‌ها در اعتراض به مسمومیت‌های گسترده دانش‌آموزان تجمع کردند.

دانشجویان علوم پزشکی تبریز به‌منظور حمایت از این دانشجویان، طوماری با امضای دو هزار تن از دانشجویان این دانشگاه آماده کردند. برخی استادان و دانش‌آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز خواستار لغو این حکم شده‌اند. با این حال دانشگاه بر تصمیم خود پافشاری کرد تا گمانه‌زنی‌ها در مورد دخالت نیروهای امنیتی در تصمیم‌های داخلی دانشگاه‌ها بیش‌از‌پیش تقویت شود.

کاربران رسانه‌های اجتماعی شامگاه چهارشنبه سوم خرداد، در حمایت از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، طوفان توییتری به راه انداختند و با استفاده از هشتگ «تعلیق آینده»، به افزایش فشارهای امنیتی بر فعالان دانشجویی وسرکوب آنان اعتراض کردند.

هستی امیری، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق، با انتشار ویدیویی از اعتراض‌های دانشجویان به مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان نوشت: «تعلیق و تبعید دانشجویان علوم پزشکی تبریز گواه مقاومت دانشگاه است. آنان برای مسمومیت مدارس ایستادند تا از دانشگاه آینده و دانشجویان آینده دفاع کنند. پاسخ اما تعلیق آینده وطن است.»

ضیا نبوی، فعال دانشجویی باسابقه و زندانی سیاسی سابق، نیز با گلایه از بی‌توجهی به اخبار سرکوب دانشجویان نوشت: «غالب اپوزسیون به اخبار سرکوب دانشجویان بی‌توجه‌اند. آن‌ها سیاست را مبارزه برای کسب قدرت می‌فهمند و مبارزات دانشجویی برایشان امری حاشیه‌ای در سیاست است اما برای ما، کنشگری دانشجویان در کنار مبارزات کارگری، زنان، معلمان.. متن سیاست است و حساسیت بدان وظیفه ما است.»

لیلا حسین‌زاده، دیگر فعال دانشجویی و از زندانیان سیاسی سابق، نیز دانشگاه را آخرین سنگر آزادی خواند و نوشت: «دانشجویان پس از تعطیلی امنیتی دوساله دانشگاه‌ها و پس از سرکوب‌های سنگین، باز شجاعانه در کنار و در دل قیام زن، زندگی، آزادی ایستادند. انتقام ایستادگی‌شان امروز وفور حکم تعلیق است.»

با وجود اعتراض‌های بسیار به سرکوب دانشجویان، فشارها بر دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف همچنان ادامه دارد. شوراهای صنفی دانشجویان کشور از افزایش فشار و تهدید بر دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خبر داد. بر اساس این گزارش، برای دانشجویان این دانشگاه پیامکی تهدیدآمیز به دلیل نوع پوشش ارسال شده است.

این کانال دانشجویی همچنین اعلام کرد که تعداد نیروهای حراست در این دانشگاه افزایش یافته است و این نیروها مدام با موتور داخل دانشگاه در حال گشت‌زنی‌اند برای دانشجویان مزاحمت ایجاد می‌کنند و کارت دانشجویی آنان را می‌گیرند. در ادامه این گزارش، همچنین اشاره شده است که معاونت فرهنگی و حراست پی‌درپی دانشجویان را احضار و به تعلیق و محرومیت از تحصیل تهدید می‌کند.

خبرگزاری هرانا نیز هم‌زمان، از دو ترم تعلیقی یک فعال دانشجویی در اصفهان خبر داد. فهیمه سلطانی، دانشجوی دانشگاه اصفهان و از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری، پس از مختومه شدن پرونده‌اش در دادگاه انقلاب اصفهان، با حکم کمیته انضباطی دانشگاه، به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد. بر اساس حکم بدوی کمیته انضباطی دانشگاه اصفهان، این فعال دانشجویی به اتهام اخلال در برنامه‌های دانشگاه، توهین به شعائر و مقدسات جمهوری اسلامی، شرکت در بلوا و آشوب و رعایت نکردن پوشش اسلامی و شئون دانشجویی، به منع موقت از تحصیل به مدت دو ترم محکوم شده است.

فهیمه سلطانی، دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه اصفهان است که نیروهای اطلاعات سپاه او را ۲۲ آبان ۱۴۰۱ در چهارباغ عباسی اصفهان و در ارتباط با اعتراض‌های سراسری، بازداشت کردند.

هرانا به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «کیفرخواست این شهروند در دی‌ماه همان سال با اتهام‌های تحریک به کشتار، تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبر، توهین به بنیان‌گذار انقلاب، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، اخلال در نظم عمومی، کشف حجاب و تمرد از ماموران حین انجام وظیفه به شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست قاضی براتی ارسال شد. دادگاه رسیدگی به اتهام‌های او در تاریخ‌های ۳ و ۱۷ بهمن برگزار و در نهایت در پی صدور بخشنامه عفو، پرونده او مختومه شد.»

فهیمه سلطانی ۲۱ بهمن آزاد شد.

در ادامه ممنوع‌الورودی‌های غیرقانونی دانشجویان، مولود صفری، دانشجوی رشته نقاشی، و تعداد دیگری از دانشجویان دانشگاه الزهرا هم در تاریخ ۳۰ اردیبهشت از ورود به این دانشگاه منع شدند.

به گزارش کانال تلگرامی صدای الزهرا، که اخبار مربوط به دانشگاه الزهرا را پوشش می‌دهد، کمیته انضباطی مولود صفری را به اتهام رعایت نکردن حجاب در محیط دانشگاه به دو ترم تعلیق محکوم کرده و همان روز برای تجدیدنظر به کمیته انضباطی مرکزی ارجاع داده بود. این در حالی‌ است که بر اساس قانون، باید تا زمان رسیدگی کمیته مرکزی به پرونده، از اجرای حکم جلوگیری می‌شد. حکم مولود صفری بر اساس عکسی صادر شد که ناواضح بود و انتساب آن به این دانشجو مشخص نبود.

این کانال دانشجویی در مورد کارشکنی‌های حراست دانشگاه نوشت: «پیش از این دانشگاه اعلام کرده بود در صورت تعهد کتبی خانواده، تعلیق او منتفی خواهد شد. اما ناگهان حراست دانشگاه جلوی ورود او و تعدادی دیگر از دانشجویان به دانشگاه را گرفت و به آنان اعلام کرد تا زمانی که خانواده‌‌هایشان از شهرستان برسند و آن‌ها را «تحویل» بگیرند، باید بیرون دانشگاه بایستند و حق جمع‌آوری وسایلشان را هم نخواهند داشت. پس از شش ساعت انتظار، به این دانشجویان تنها اجازه‌ تخلیه خوابگاه داده شد که آن هم مشروط به همراهی نگهبانان حتی در زمان جمع‌آوری وسایلشان بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *