تنش مرزی با طالبان؛ منابع محلی از حرکت تانک‌ها در افغانستان به سوی مرز ایران خبر می‌دهند

By | ۱۴۰۲-۰۳-۱۰

در پی تنش‌های لفظی میان مقام‌های جمهوری اسلامی و طالبان، گزارش‌ها حاکی از حرکت کاروانی از تانک‌های طالبان از هرات به سوی اسلام‌قلعه در مرز افغانستان و ایران است. بر اساس این گزارش‌ها، نیروهای طالبان با «تجهیزات نظامی سنگین» در این منطقه مستقر شده‌اند.

تصاویر و ویدیوهای رسیده به افغانستان اینترنشنال نشان می‌دهند کاروانی از تانک‌های طالبان از سمت هرات به سوی مرز ایران در حرکت هستند. افراد طالبان مستقر در هرات با تجهیزات پیشرفته نظامی به سمت اسلام‌قلعه پیش می‌روند.

منابع محلی گزارش دادند تنش‌های اخیر میان ایران و طالبان پس از آن آغاز شد که آنان در نقطه صفر مرزی، مانع ساخت جاده و نصب سیم خاردار از سوی مرزبانان جمهوری اسلامی شدند.

منابع گفتند نیروهای مرزی طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی روز جمعه گذشته در مرز اسلام‌قلعه وارد تنش لفظی شدند.

در پی نشر گزارش اعزام نیروهای طالبان به اسلام‌قلعه، رسانه‌های جمهوری اسلامی شامگاه سه‌شنبه ۹ خرداد نوشتند که اوضاع در مرز اسلام‌قلعه آرام است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، هر گونه تنش میان طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی را در این منطقه مرزی تکذیب کرد.

مقامات طالبان هم به صورت رسمی در مورد اعزام نیرو به مرز اسلام‌قلعه اظهار نظر نکرده‌اند.

تنش در مرز اسلام‌قلعه در حالی رخ می‌دهد که طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی اخیرا در نیمروز با هم درگیر شدند.

روز شنبه گذشته، نیروهای طالبان و مرزبانان ایران در منطقه مرزی نیمروز درگیر شدند که جمهوری اسلامی مدعی شد تیراندازی از داخل خاک افغانستان شروع شده.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور نیز تایید کرد در جریان این درگیری، یکی از نیروهای مرزبانی ایران کشته و دو نفر دیگر هم مجروح شدند.

یک روز پس از درگیری در مرز ایران و افغانستان، گزارش‌های ضدونقیضی درباره تصرف پاسگاه جمهوری اسلامی به دست طالبان در جریان درگیری منتشر شد.

از زمان روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان، کشورهای همسایه از جمله ایران بارها با نیروهای طالبان درگیری مرزی داشته‌اند.

تنش‌های مرزی اخیر میان ایران و افغانستان با افزایش درگیری‌های لفظی بر سر حقابه ایران از رودخانه هیرمند همراه شده است.

ایران اینترنشنال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *