توماج صالحی، خواننده معترض زندانی، «به‌اتهام افساد فی‌الارض» به شش سال و سه ماه حبس محکوم شد

By | ۱۴۰۲-۰۴-۱۹

یکی از وکلای توماج صالحی، خواننده معرض بازداشت‌شده در جریان اعتراضات ۱۴۰۱، از ابلاغ حکم قضایی علیه موکلش شامل شش سال و سه ماه حبس به‌اتهام «افساد فی‌الارض» خبر داد.

رزا اعتماد انصاری، یکی از وکلای آقای صالحی، روز دوشنبه ۱۹ تیر اعلام کرد که «براساس ابلاغیه دادگاه، توماج صالحی از بابت اتهام افساد فی‌الارض به شش سال و سه ماه حبس محکوم شد».

او افزود: «بر اساس رأی صادره، فقط مجازات اشد در قبال توماج که همین شش سال و سه ماه حبس با احتساب ایام فعلی بازداشت است، اجرایی خواهد شد. او همچنین از اتهامات توهین به بنیانگذار انقلاب و رهبری و ارتباط با دول متخاصم تبرئه شده است.»

به‌گفته این وکیل دادگستری، توماج صالحی از امروز به بند عمومی زندان منتقل شده است. او تا پیش از این در سلول انفرادی به سر می‌برد.

خانم اعتماد انصاری همچنین درباره «مجازات‌های تکمیلی» علیه موکلش گفت که صالحی «از تاریخ قطعیت حکم به مدت ۲ سال، ممنوع الخروج شده و پاسپورتش ابطال خواهد شد. او همچنین از هرگونه فعالیت، تهیه و تولید آثار موسیقی و خوانندگی به مدت ۲ سال محروم شده است. توماج همچنین به مدت ۲ سال به حضور در دوره‌های مدیریت رفتار و مهارت دانش که توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادستانی اصفهان برگزار می‌شود، ملزم شده است. براساس رای دادگاه، توماج صالحی باید گواهی پایان دوره این کلاس‌ها را به واحد اجرای احکام کیفری ارائه کند.»

دومین و آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات توماج صالحی روز ۱۱ تیر به صورت غیر علنی برگزار شده بود.

به گفته امیر رئیسیان، یک وکیل دیگر توماج صالحی، در این جلسه، «اجازه حضور اشخاص ثالث، خبرنگاران، نمایندگان جامعه مدنی و همین‌طور خانواده موکل در دادگاه داده نشد.»

این جلسه در حالی برگزار شد که بنا بر اظهارات وکیل آقای صالحی، موکلش طی هشت ماه گذشته که در بازداشت بوده، تنها امکان نیم ساعت ملاقات با وکلای خود را داشته است.

توماج صالحی روز هشتم آبان پارسال در بحبوحه اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد. او که اهل شاهین‌شهر اصفهان است، در روزهای پیش از دستگیری مخفیانه زندگی می‌کرد و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد.

این خوانندۀ رپ تا مدت‌ها از داشتن وکیل محروم بود و امیر رئیسیان، وکیل او، دی‌ پارسال برای اولین بار از دسترسی به تنها یکی از چهار جلد پروندهٔ موکل خود خبر داده بود.

آقای رئیسیان نهم اردیبهشت گفته بود که توماج صالحی با پنج اتهامِ «افساد فی‌الارض»، «تبلیغ علیه نظام»، «همکاری با دولت متخاصم»، «دعوت مردم به کشتار و اغتشاش» و همچنین «توهین به رهبری» مواجه است.

بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی، اتهام‌هایی چون «افساد فی‌الارض» و «محاربه» می‌تواند حکم اعدام را برای این خوانندۀ ۳۳ ساله به دنبال داشته باشد، به همین دلیل نگرانی‌های زیادی در داخل و خارج ایران درباره سرنوشت او به وجود آمده بود.

در ماه‌های اخیر، ایرانیان سراسر جهان تجمع‌های مختلفی در حمایت از این خواننده برگزار کردند و در آخرین موارد، شهرهای مونترال، ونکوور، لندن، اسلو، برلین، اشتوتگارت، هامبورگ، فرانکفورت، آمستردام، استکهلم، مالمو، گوتنبرگ، استانبول، بروکسل و شمار دیگر از شهرهای اروپا و کانادا روز شنبه شاهد تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی و در حمایت از توماج صالحی، خواننده معترض، بودند.

همچنین دولت‌های مختلف و نهادهای غیردولتی و حقوق بشری متعددی در ماه‌های اخیر خواستار آزادی توماج صالحی شدند.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *