با سیاست دستوری دولت، دلار بالای ۵۰ هزار تومان تثبیت شد

By | ۱۴۰۲-۰۵-۱۳

کارشناسان معتقدند که با وجود دلار ۵۰ هزار تومانی، کالا و خدمات با دلار ۶۰ هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شود

با وجود تعطیلی بازار ارز در روزهای اخیر به بهانه گرمای هوا، روند افزایشی نرخ ارز و سکه کماکان ادامه دارد. در حالی که روند افزایشی نرخ دلار از هفته گذشته آغاز شده بود، دولت با یک شوک این روند افزایشی را تقویت کرد و این روزها دلار با نرخ بالای ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. بر اساس نرخ اعلام شده در برخی کانال‌های تلگرامی، روز سه‌شنبه، شروع معاملات بازار ارز با قیمت ۴۹ هزار و ۶۵۰ تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز ۴۹ هزار و ۶۵۰ و ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان به ثبت رسید. آخرین معامله غیرقانونی فردایی هم با قیمت ۵۰ هزار و ۲۵۰ تومان انجام شد.

از سوی دیگر، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار از ابتدای مردادماه تاکنون یک کانال بالا رفته و از دو میلیون و ۲۷۲ هزار تومان، به مرز دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار دو میلیون و ۳۹۱ هزار تومان قیمت دارد و این نشان می‌دهد که در طول این مدت، طلا ۱۱۹ هزار تومان گران شده است. خبرآنلاین گزارش داد که قیمت سکه نیز در طول ۱۲ روز ابتدای مردادماه، سه کانال بالا رفته است و اکنون در بازار به قیمت ۲۹ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرآنلاین، برخی کارشناسان و اقتصاددانان علت افزایش قیمت سکه را واکنشی به بازار ارز می‌دانند، چرا که قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای مردادماه از ۴۸ هزار و ۳۳۶ تومان، به ۵۰ هزار و ۷۰ تومان افزایش پیدا کرده است. این‌گونه شوک بانک مرکزی به بازار ارز، تاثیر خود را بر روی بازار سکه نیز گذاشته است.

بانک مرکزی، روز سه‌شنبه درست پیش از آغاز تعطیلی‌ها، با صدور اطلاعیه‌ای از انحلال کانون صرافان خبر داد. در این اطلاعیه، دلیل انحلال این کانون «استنکاف از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری با این بانک و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون صرافان ایرانیان، به حدنصاب نرسیدن جلسات شورای عالی طی چندین ماه اخیر، سرمایه‌گذاری و تحصیل سهام بر خلاف موضوع فعالیت، وظایف و اختیارات کانون و نظایر آن» اعلام شده است. بانک مرکزی سپس خبر داد که موافقت‌نامه تاسیس این کانون صادره از طرف بانک مرکزی، «ابطال و انحلال کانون مذکور در دستور‌کار قرار گرفت».

کانون صرافان نیز خیلی زود به این اطلاعیه واکنش نشان داد و اعلام کرد که بانک مرکزی وجاهت قانونی برای انحلال کانون را ندارد. کانون صرافان در پاسخ به اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر انحلال این کانون اعلام کرد که انحلال کانون صرافان بر اساس ماده ۲۱ اساسنامه آن، جزو اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده است. این کانون همچنین اعلام کرد که هرگونه فرآیندی خارج از مسیر قانونی، تخلف است و آن را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.

دعوای کانون صرافان و بانک مرکزی درست زمانی رخ داد که بازار پتانسیل افزایش نرخ را داشت. این‌گونه دولت بار دیگر با اصرار بر ورود دستوری به بازارها، اوضاع را از گذشته نیز وخیم‌تر کرد. این تاثیر تا حدی بود که در هفته‌ای که تنها دو روز کاری در آن وجود داشت، دلار توانست دست‌کم هزار تومان افزایش نرخ را به ثبت برساند.

تجارت‌نیوز نیز در گزارشی اعلام کرد که معامله‌گران بازارهای مالی انحلال کانون صرافان و تقاضای اربعین را دلیل این روند صعودی می‌دانند. این در حالی است که روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که امسال ارز اربعین به صورت دینار عرضه می‌شود و برای هر متقاضی، ۲۰۰ هزار دینار سهمیه در نظر گرفته شده است.

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، با اعلام این خبر گفت: «به هر فرد از طریق چهار بانک، ۲۰۰ هزار دینار می‌دهیم، البته تلاش ما این است که به شکل غیر‌حضوری این ارز را پرداخت کنیم. سال گذشته بانک ملی سهم عمده‌ای در عرضه ارز اربعین داشت و حدود ۴۰ درصد از این ارز را پرداخت کرد. امسال هم برنامه این بانک مانند سال گذشته است و همراه سه بانک دیگر ارز اربعین را پرداخت می‌کنند.»

در حالی که انتظار می‌رفت موضوعاتی مانند مذاکرات ایران و آمریکا، توافق درباره ارسال پول‌های بلوکه شده ایران در عراق به عمان و احتمال تبادل زندانیان آمریکایی، به کاهش نرخ دلار کمک کند، اما تا به امروز تاثیر مثبتی از این اخبار در بازار دیده نمی‌شود. از سال گذشته تا به امروز، قیمت دلار از کانال ۲۰ هزار تومانی به کانال ۵۰ هزار تومانی رسیده است. دستاوردی که دولت رئیسی با شوک سیاست‌هایش در سه مرحله توانست به آن دست پیدا کند. هر چند اواخر سال گذشته نرخ دلار تا مرز ۶۰ هزار تومان هم پیش رفت و این نگرانی را برای مردم ایجاد کرد که فاصله با دلار ۶۰ هزار تومانی و حتی فراتر از آن می‌تواند کمتر از یک شب باشد.

دولت با شروع سال جدید، علاوه بر ارزپاشی در بازار، با خبرهایی که جسته گریخته منتشر می‌شد توانست بازار را تا حدودی به کنترل خود در بیاورد و آن را در کانال ۴۰ هزار تومانی نگه دارد. انتشار چندباره خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در عراق و کره‌جنوبی، توافق با آمریکا و مذاکره با اروپا، تا حدودی بازار را کنترل کرد، اما با نبود نشانه‌هایی از صحت این اخبار این درمان موقتی نیز فعلا تاثیرش را از دست داده است.

خبرآنلاین نیز با تایید ناتوانی دولت در کنترل بازار با روش‌های گذشته‌اش، عنوان کرده است که هرچند قیمت دلار ۵۰ هزار تومان است، اما کالاها و خدمات در کف بازارها با دلار بالای ۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. خبرآنلاین به نقل از کارشناسان اقتصادی، عنوان کرد که دولت بیش از این توان سرکوب قیمت دلار را ندارد و در صورتی که نتواند گشایش عملی در روابط اقتصادی و سیاسی بین‌المللی ایجاد و مدیریت ناشیانه اقتصادی خود را ترمیم کند، فنر قیمت ارز در نیمه دوم سال جهش می‌کند و قیمت دلار سطوح بسیار بالاتری را لمس خواهد کرد.

ایندیپندنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *