طلافروشان تهران پیشنهاد دولت و نهادهای امنیتی را برای پایان اعتصاب رد کردند

By | ۱۴۰۲-۱۰-۰۶

اطلاعات اختصاصی رسیده به ایران‌اینترنشنال حاکی از جلسه بی‌نتیجه نمایندگان دولت و دستگاه‌های امنیتی با کسبه بازار طلای تهران برای پایان دادن به اعتصاب چند روزه‌شان است.

بر اساس این اطلاعات، اعضای صنف طلافروشان تهران از وعده‌ها و اظهارات نماینده دولت قانع نشده و تصمیم به ادامه اعتصاب خود گرفته‌اند.

روز چهارشنبه شش دی، اعتصاب گسترده صنف طلافروشان در اعتراض به سیاست‌های مالیاتی دولت با بسته ماندن مغازه‌ها در شهرهای مشهد، تهران، کرج، تبریز، اصفهان، قم، همدان، یزد و اراک به پنجمین روز رسید.

روز سه‌شنبه نیز اطلاعاتی به ایران‌اینترنشنال رسیده بود که نشان می‌داد دستگاه‌های امنیتی در تهران خواهان بازگشایی این واحدهای صنفی شده‌اند اما فعالان بازار به دنبال تداوم اعتصاب خود تا پایان هفته جاری هستند.

با این‌حال دنیای اقتصاد پیش از ظهر سه‌شنبه به نقل از یوسف تقی‌زادگان، رییس اتحادیه طلا و جواهر مشهد خبر داد که دولت «تا اطلاع ثانوی» از تصمیم خود برای ورود اطلاعات طلا‌فروشان و خریداران به سامانه جامع تجارت عقب‌نشینی کرده است.

او خواستار لغو اعتصاب در مشهد و بازگشایی مغازه‌های طلافروشی از سوی کسبه شد.

با گذشت نزدیک به یک هفته از این اعتصاب‌ها و اعتراضات، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی با تایید عقب‌نشینی دولت از ثبت اطلاعات طلافروشان در سامانه جامع تجارت گفت این سامانه به وسیله وزارت صمت مدیریت می‌شود و وزیر مربوطه می‌تواند در این زمینه توضیح دهد.

خاندوزی در عین حال واکنش‌ها به سیاست‌های جدید مالیاتی دولت در حوزه طلا را «موج خبری کاذب» خواند و وعده داد با توجه به تفاهم‌های انجام گرفته، «در روزهای آینده شاهد حل این موضوع خواهیم بود».

محمد هادی سبحانیان، رییس کل سازمان امور مالیاتی هم گفت مالیات جدیدی در بخش طلا وضع نشده و فقط اجرت ساخت و سود طلا مشمول مالیات می‌شود.

سه‌شنبه هفته گذشته (۲۸ آذر) سازمان امور مالیاتی اطلاعیه‌ای صادر و درباره الزام صدور صورت‌حساب الکترونیکی طلافروشان در «سامانه مودیان» هشدار داده بود.

در پی این اطلاعیه، خبری مبنی بر وضع مالیات ۲۵ درصدی بر فروش طلا و‌ جواهر منتشر و بلافاصله تکذیب شد اما مجموعه این رویدادها، اعتصاب گسترده فروشندگان طلا در ایران را در پی داشت.

نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در واکنش به این رویدادها به خبرگزاری ایسنا گفته بود «اطلاعیه سازمان امور مالیاتی ابهام دارد».

به گفته او به‌طور مثال مشخص نیست که اگر کد ملی خریدار طلا هم هنگام معامله ثبت شود، آیا شهروندان در آینده گرفتار مشکلات مالیاتی خواهند شد یا نه.

او به نقل از طلافروشان درباره «امنیت» این سامانه اظهار تردید کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *