زوج ایرانی متهم به “طراحی ترور یهودیان در سوئد” اخراج شدند

By | ۱۴۰۲-۱۱-۱۸

رادیو سوئد گزارش داد یک زوج ایرانی به ظن مأموریت برای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و توطئه برای کشتن یهودیان سوئدی، اخراج شده‌اند. این زوج بدون پیگرد قضایی به دلیل “کمبود شواهد اثباتی” در سال ۲۰۲۲ به ایران مسترد شده‌اند.

بر اساس گزارش تحقیقی رادیو سوئد (SR)، یک زوج که به نام‌های مهدی رمضانی و فرشته سنایی فرید در سوئد به‌عنوان افغان درخواست پناهندگی داده بودند، مظنون به همکاری با وزارت اطلاعات ایران بوده‌اند.

به گزارش این فرستنده رادیویی، این دو متهم که با نام‌های جعلی “سلما خرمایی” و “فواد ملکشاهی” و ملیت افغانستانی در سال ۱۳۹۴، همراه با موج پناهجویان از کشورهای خاورمیانه به اروپا، از سوئد تقاضای پناهندگی کرده بودند، در ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ به اتهام برنامه‌ریزی برای عملیات تروریستی و کشتن یهودیان سوئدی، توسط نیروهای امنیتی سوئد دستگیر شده‌اند.

دادستانی سوئد در مارس ۲۰۲۲ اعلام کرد که این کشور دو پناهنده جعلی را که متهم به اقدام تروریستی در سوئد بوده‌اند، به ایران بازگردانده است.

مقامات دادستانی سوئد اظهار کردند، به دلیل این‌که “مدارک محکمی” در اختیارشان قرار نگرفته، نتوانسته‌اند به موقع اعلام جرم کنند. به همین جهت این دو متهم از نیمه دسامبر سال گذشته برای اخراج از سوئد در بازداشت موقت به‌سر می‌بردند. گفته شده، به‌رغم دستگیری این افراد اما دادگاهی برای رسیدگی به اتهام آنها برگزار نشده است.

معاون دادستان کل سوئد در آن زمان گفت که ایالات متحده خواستار انتقال این دو متهم به آمریکا بود، اما تقاضای رسمی آن به موقع نرسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هانس ایرمن، معاون معاون دادستانی سوئد در این رابطه گفت: «ما اعتقاد قوی داریم که آنها برای ماموریتی از طرف ایران اینجا بودند. آنها در سوئد به عنوان یک تهدید امنیتی بسیار شدید قلمداد می‌شدند. و به همین دلیل است که آنها را اخراج کردند، حتی اگر نتوانستیم آنها را تحت پیگرد قضایی قرار دهیم.»

در حالی که روند تحقیقات محرمانه بوده، رادیو سوئد به نقل از منابعی گفت که این دو به مأموریت از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرده‌اند.

شناسایی سه هدف

بر اساس گزارش‌ها، این زوج مظنون سه هدف مختلف را شناسایی و آدرس‌ها و عکس‌هایی را جمع‌آوری کرده بودند.

گفته می‌شود یکی از اهداف مشکوک، آرون ورستاندیگ، رئیس شورای رسمی جوامع یهودی سوئد بوده است. ورستاندیک به رادیو “اس‌آر” سوئد گفت که در سال ۲۰۲۱ از سرویس امنیتی سوئد تماسی دریافت کرده و به او اطلاع داده‌اند که او هدف ترور قرار گرفته است.

ورستاندیگ گفت: «آنها اساساً به من گفتند که شما به عنوان یکی از اهداف یک جنایت تروریستی احتمالی که شامل قتل است، نام برده شده‌اید.»

به گزارش رادیو اس‌آر، این زوج ایرانی این اتهامات را رد کرده بودند.

مناقشه‌ای چند وجهی

اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای تولید تسلیحات هسته‌ای و تلاش برای مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه متهم می‌کند.

تهران نیز به نوبه خود اسرائیل را متهم می‌کند که پشت مجموعه‌ای از خرابکاری‌ها و ترورهایی است که برنامه هسته‌ای این کشور را هدف قرار داده است.

دادگاه استیناف سوئد در دسامبر ۲۰۲۳ با رد درخواست تجدیدنظر حمید نوری (با نام مستعار عباسی) حکم حبس ابد او را تایید کرد. او به خاطر مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم شده بود.

جمهوری اسلامی همواره در تلاش است با بازداشت و به گروگان گرفتن شهروندان غربی در ایران، آن‌ها را با حمید نوری مبادله کند.

لازم به تذکر است که موضوع بازداشت و استرداد این زوج (مهدی رمضانی و فرشته سنایی فرید) در مارس ۲۰۲۲ به ایران را کامبیز غفوری، روزنامه‌نگار، در دو گزارش افشاگرانه در خرداد و اسفند ۱۴۰۰ در “ایران وایر” منتشر کرده بود. آنچه در گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از رادیو سوئد تازگی دارد، قصد این زوج برای “ترور یهودیان در سوئد” است.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *