جو بایدن معافیت ۱۰ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی را بار دیگر تمدید کرد

By | ۱۴۰۲-۱۲-۲۴

وبسایت واشینگتن فری بیکن خبر داد که دولت جو بایدن روز چهارشنبه بار دیگر معافیت‌های تحریمی را تایید کرد که دست حکومت ایران برای استفاده از ۱۰ میلیارد از وجوه مسدود‌شده تهران را باز می‌گذارد.

این وبسایت تاکید کرده که ابلاغیه تمدید معافیت‌ها را که دولت آمریکا اواخر روز چهارشنبه، ۲۳ اسفند، به کنگره ارسال کرد، مشاهده کرده است.

جو بایدن، نوامبر سال گذشته و اندکی پس از حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، این معافیت‌ها را برای چهار ماه دیگر تمدید کرده بود. در همان زمان نیز، این اقدام نه تنها با مخالفت گسترده جمهوری‌خواهان مواجه شده بود، بلکه انتقاد شماری از نمایندگان و سناتورهای دموکرات را نیز به همراه داشت.

اکنون وبسایت واشینگتن فری بیکن خبر داده است که این معافیت‌ها بار دیگر تمدید شده است. این در حالی است که در همین حال، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۲ اسفند،با امضای فرمانی وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

چهار عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه، ۲۲ اسفند، از دولت خواسته بودند که معافیت جمهوری اسلامی از تحریم‌های واشینگتن برای دریافت پول از عراق را تمدید نکنند.

این چهار عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به آنتونی بلینکن و جانت یلن، وزیران امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا از آنها خواستند که معافیت جمهوری اسلامی از تحریم‌های واشینگتن برای دریافت پول از عراق و انتقال آن به عمان را تمدید نکنند.

در این نامه گفته شده بود:« با توجه به موضع دولت بایدن در مورد آخرین معافیت، ما فرض می‌کنیم که دولت بایدن این معافیت را دوباره تمدید می‌کند تا ایران به انتقال وجوه از عراق به عمان ادامه دهد.»

این چهار قانونگذار آمریکایی در نامه خود تاکید کرده‌ بودند که دولت بایدن با چشم پوشی از اعمال تحریم‌ها، حتی در حالی که رژیم ایران به حمایت از سازمان‌های تروریستی در سرتاسر جهان ادامه می‌دهد، یک خط مالی حیاتی را برای رژیم ایران حفظ می‌کند.

آمریکا از سال ۲۰۱۸ معافیت‌هایی را در نظر گرفته است که به عراق اجازه می‌دهد از ایران برق وارد کند و پول آن را به یک کشور ثالث بپردازد.

کاخ سفید می‌گوید که جمهوری اسلامی فقط برای خرید کالاهای بشردوستانه به این پول دسترسی دارد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به واشینگتن فری بیکن گفت:«بر اساس این معافیت‌ها، هیچ پولی اجازه ورود به ایران را ندارد. این وجوه که در خارج از کشور در کشورهای ثالث نگهداری می‌شود، فقط می‌تواند برای معاملات خرید مواد غذایی، کالاهای کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی و سایر معاملات غیرقابل تحریم هزینه شود. این پول به‌طور مستقیم به فروشنده یا مؤسسه مالی مورد اعتماد در کشور دیگر می‌رود. این پول هرگز به ایران نمی‌رسد.»

با این حال، جمهوری‌خواهان در کنگره می‌گویند ادامه استفاده از معافیت‌های تحریمی جمهوری اسلامی را قادر می‌سازد تا این پول را برای تقویت نیروهای نیابتی، فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه نظامی خود هزینه کند نه برای خرید کالاهای حیاتی بشردوستانه.

ریچارد گلدبرگ، یکی از اعضای سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید، هم به واشینگتن فری بیکن گفت: «آخرین نسخه معافیت از تحریم‌ها با نسخه‌ای که در دولت ترامپ صادر شده بود، تفاوت دارد.»

او گفت که نسخه بایدن به ایران آزادی عمل بیشتری در زمینه نحوه استفاده از این پول می‌دهد.

گلدبرگ گفت: «این معافیت مشابه معافیتی نیست که از سال ۲۰۱۸ به عراق برای واردات برق از ایران داده شده بود.این معافیت اکنون به تهران اجازه می‌دهد به پول دسترسی داشته باشد.»

او با اشاره به قانونی که دسترسی جمهوری اسلامی به وجوه مسدودشده قبلی را ممنوع می‌کند، از مجلس سنا خواست که با تمدید معافیت‌های تحریمی مخالفت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *