سربریدن مونا حیدری توسط همسرش؛ متهم ردیف اول به ۷ سال و نیم زندان محکوم شد

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۸

قوه قضائیه ایران می گوید همسر مونا (غزل) حیدری که سال گذشته همسر ۱۷ ساله خود را سر بریده بود، به ۷ سال و نیم زندان محکوم شده است.

انتشار تصاویر سجاد حیدری (حیدرنوا) که با سر بریده همسرش در خیابان‌های اهواز می‌گشت، سال گذشته ضربه‌ای تکان‌دهنده به جامعه ایران وارد کرد و بار دیگر بحث قتل‌های موسوم به ناموسی و کودک‌همسری را مطرح کرده بود.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران خبر داده است سجاد حیدرنوا متهم ردیف اول پرونده به اتهامات مباشرت در قتل عمدی و ایراد ضرب و جرح عمدی و اخلال در نظم عمومی و فرد دیگری به نام حیدر حیدرنوا  که متهم ردیف دو معرفی شده به اتهام معاونت در قتل عمدی محکوم شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته است که اولیای دم مونا حیدری «اعلام گذشت کردند و با توجه به قابل گذشت بودن این قسمت از اتهام در موردی که واجد جنبه خصوصی این پرونده است، منتهی به صدور قرار موقوفی تعقیب شده  است».

پس از قتل مونا حیدری،  پدر وی گفته بود رضایت نمی‌دهد و از سجاد شوهر او شکایت کرده است.

مونا حیدری در ۱۲ سالگی با «گواهی رشد از دادگاه» به عقد پسرعمویش درآمد و از او یک فرزند داشت.

به گفته مسعود ستایشی از نظر جنبه عمومی جرم «متهم ردیف اول از حیث مباشرت در قتل عمدی به تحمل ۷ سال و نیم حبس تعزیری و از حیث جنبه عمومی ایراد ضرب و جرح عمدی به ۸ ماه حبس محکوم شده است».

بر اساس این اظهارت، متهم ردیف دوم بابت معاونت در قتل عمدی، به ۴۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفته این رای قطعی است و متهمان در زندان هستند.

قتل تکان دهنده مونا حیدری باعث واکنش هایی در مجلس شورای اسلامی شده بود.

الهام آزاد از نمایندگان مجلس ایران گفته بود «هیچ قانونی که ضمانت اجرایی داشته باشد» برای حفظ زن در برابر خشونت وجود ندارد و ابراز امیدواری کرده بود که با تصویب «لایحه تامین امنیت زنان» جلوی این قتل‌های فجیع گرفته شود.

از بهمن سال گذشته که مونا حیدری توسط همسرش به قتل رسید، با وجود وعده و ابراز امیدواری نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تغییری در قوانین ایران برای حمایت از زنان در برابر خشونت داده نشده است.

حکم متهمان به قتل مونا حیدری در حالی از سوی قوه قضائیه ایران اعلام می شود که ایران ماه هاست صحنه اعتراضاتی است که مطالبه اولیه آن، احقاق حقوق زنان ایرانی است.
بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *